Nieuwe dieselauto’ krijgen per 1 januari 2016 met een strengere milieutest te maken. Veel automakers halen op basis van deze test bij lange na niet nieuwe normen voor de uitstoot van stikstofoxide.
Dat blijkt uit een nieuw rapport van de internationale organisatie voor schoon transport ICCT, op basis van testdata van de Duitse auto-organisatie ADAC.
Wat is er aan de hand? Sinds enkele jaren komen er dieselauto’s op de markt van de zogenoemde Euro 6-generatie. Deze diesels gebruiken technologie om de uitstoot van stikstofoxiden te beperken, die zorgen voor luchtvervuiling.
In 2014 zijn er bijna een miljoen Euro 6 diesels verkocht in Europa, waarbij Duitse autofabrikanten het grootste marktaandeel hadden. BMW ging aan kop (22 procent), gevolgd door Mercedes (21 procent) en Audi (15 procent)
(klik voor uitvergoting; bron: ICCT)
Volgens de Euro 6-normen mogen dieselauto's maximaal 80 milligram stikstofoxide per kilometer uitstoten. Dat lukt nu vooral omdat officiële tests veel ruimte laten om de test in het voordeel van de autofabrikant te buigen.
Maar dat gaat veranderen. Plan is om per 2016 tests te laten doen op basis van 'real-driving emissions' (rde), die veel dichter in de buurt komt van praktijksituaties.
Realistische milieutest probleem voor dieselauto's
Uit de tests van ADAC blijkt dat, ongeacht de gebruikte technologie, de huidige Euro 6-diesels in meerderheid zakken voor de strengere rijtests in combinatie met nieuwe goedkeuringsnormen die in 2017 van kracht worden.
Onderstaande figuur laat de resultaten zien voor 32 dieselmodellen. De rode horizontale lijn geeft de grens aan waarbij auto's conform de limiet van 80 gram stikstofoxide per kilometer presteren. Te zien is dat bij verschillende snelheden het gemiddelde telkens boven de per 2017 in te voeren WLTC-norm ligt.
Werk aan de winkel dus voor dieselfabrikanten.
(klik voor uitvergroting; born; ICCT)
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl