- Met de stijgende prijzen voor occasions kijkt Business Insider of het goedkoper is om een auto te rijden via private lease of een auto-abonnement.
- De maandelijkse lasten van private lease of een auto-abonnement lijken in eerste opzicht erg hoog tegenover die van een occasion.
- Het grootste nadeel van een occasion is de hoge instapprijs die bij een lease- of abonnementsconstructie wegblijft.
- Lees ook: Het auto-abonnement: wat is het en wat zijn de voordelen? We vergelijken 5 aanbieders
Vroeger was alles makkelijker: toen kocht je een nieuwe of tweedehands auto als je er in eentje wilde rijden. Als je baas het aanbood, kon je ook nog kiezen uit een leasebak. Veel meer smaken waren er niet.
Anno 2021 is dat compleet anders. Nu kan je als particulier op enorm veel verschillende manieren een auto voor de deur krijgen.
Maar met zoveel verschillende mogelijkheden is het lastig om te overzien wat de totale kosten nu eigenlijk zijn. Vooral bij het kopen van een occasion lijken deze kosten vooraf lastig in te schatten. Wat nu als je toevallig die ene auto hebt gekocht die op maandagochtend in elkaar werd gezet. Dan loopt je bankrekening al snel leeg, toch?
Op dat vooroordeel spelen de aanbieders van auto-abonnementen en private lease-constructies in. Je krijgt geen onverwachte kosten (op de onvoorziene boete na dan). Daar tegenover staan wel hogere maandelijkse lasten en vaak een langdurig contract.
Bij de auto-abonnementen krijg je wat meer flexibiliteit in de contractsduur en kun je in veel gevallen tussentijds ook van auto wisselen, maar dat merk je ook in de abonnementsprijs.
Omdat de kosten voor autobezit nogal onoverzichtelijk kunnen zijn, besloten we verschillende opties eens naast elkaar te zetten.
We hebben gekeken naar 5 modellen zonder extra opties en een looptijd van 48 maanden. Waarom vier jaar? Omdat de Nederlander een auto gemiddeld 4,1 jaar bezit.
Occasion, private lease of auto-abonnement
De cijfers van de abonnementen en private lease spreken redelijk voor zich, die van de occasions niet. Om tot deze cijfers te komen gingen we uit van de autokosten die de ANWB inschat aan de hand van deze tool. Voor de occasions berekenden we de gemiddelde prijs van een model van 2 jaar oud met een maximale kilometerstand van 25.000 kilometer (komt overeen met 2 jaar gebruik onder een abonnement of private lease).
We kozen voor een twee jaar oude occasion omdat enkele aanbieders van een abonnement auto's van deze leeftijd leveren.
De prijs van een occasion is samengesteld uit een gemiddelde van meerdere aanbieders. De afschrijving wordt berekend door de gemiddelde aanschafprijs te verrekenen met de restwaarde die de ANWB opgeeft. Deze restwaarde is mede bepaald op basis van een gebruik van 10.000 kilometer per jaar. Dezelfde hoeveelheid die de aanbieders van private lease en abonnementen aanhouden.
Voor deze restwaarde zou de auto na vier jaar verkocht kunnen worden. Iets waar we rekening mee houden, omdat je na het aflopen van een abonnement of een lease ook zonder auto achterblijft.
De maandelijkse kosten voor een occasion bestaan uit: verzekering, wegenbelasting, onderhoud, banden en reparaties.
Uiteindelijk tellen we het totaal van de maandelijkse kosten bij de afschrijving op om te zien hoeveel je daadwerkelijk kwijt bent na vier jaar een occasion in bezit gehad te hebben.
De cijfers:
Tussen de haakjes staan de aanbieders waarbij de kosten voor het abonnement of de private lease zijn gecheckt.
Occasion kopen is het goedkoopst
Zoals je ziet is het altijd het goedkoopst om een eigen auto te rijden. Hoe duurder de occasion wordt, hoe groter het verschil. Dat komt vooral doordat dure auto's in de eerste jaren na de initiële verkoop als nieuwe auto snel een flink deel van hun waarde verliezen. Na twee jaar gaat het vaak om tienduizenden euro's. Als je de auto na die twee jaar als occasion koopt, hoef je de initiële waardedaling die bij een nieuwe auto optreedt niet op je te nemen.
Opvallend is dat het verschil vooral bij de kleinere auto's nihil is tussen de kosten van een occasion en private lease. Het gaat hier om tientjes. Je zou dus prima een Toyota Aygo kunnen leasen in plaats van tweedehands kopen. Het verschil met een abonnement is wel een stuk groter, maar daarvoor krijg je veel meer flexibiliteit.
Onderaan de streep is het het goedkoopst om een auto tweedehands te kopen en te rijden, zelfs met de hoge prijzen voor occasions. Er zit hier wel een groot nadeel aan: je moet genoeg geld hebben om hem te kopen. Daartegenover staat dan wel weer dat je na die grote uitgave maandelijks een stuk goedkoper uit bent.
Je zou de aankoop natuurlijk kunnen financieren, maar dan zit je wederom vast aan een lang contract en gaan je maandlasten omhoog en krijg je extra kosten in de vorm van rente. Kortom, dan verdwijnen alle voordelen van het aanschaffen van een occasion.
Uiteindelijk valt voor alle drie de constructies wat te zeggenn mits je in de categorie van de goedkopere auto's blijft. Het komt erop neer wat het beste bij je past. Kan je hogere maandelijkse lasten aan, dan kun je kiezen voor een abonnement of private lease. Heb je gespaard en kan je een tweedehandsje betalen, dan zouden we dat aanraden.