Amerikanen zijn bereid enkele honderden of zelfs duizenden dollars extra neer
te leggen om in een Prius te kunnen rijden in plaats van in een andere
zuinige auto. Waarom? Ze willen indruk maken op de buuman.

Twee Amerikaanse economen, de tweeling Steven en Alison Sexton, hebben met
onderzoek onder autobezitters in de Amerikaanse staten Washington en
Colorado aangetoond dat de Prius een deel van zijn succes te danken heeft
aan zijn uiterlijk. Een conclusie die veel autoliefhebbers zal verbazen,
maar ze kunnen het toch echt onderbouwen. (klik
hier voor het onderzoek
).

De Prius, met een miljoen verkochte exemplaren goed voor de helft van alle in
Amerika verkochte auto’s met hybride aandrijving, kun je vergelijken met een
merkspijkerbroek. Hoewel er voor veel minder geld een merkloze broek te
vinden is die in kwaliteit niets onderdoet, gaat de consument toch voor het
merk. Hij doet dat vanwege de status die hij ermee denkt te winnen. ln het
geval van de auto kiest hij liever voor de opvallende Prius, dan voor de
even schone maar veel onopvallendere hybride Honda Civic.

Statussymbool
Met smaak heeft het eigenlijk niets te maken. De Prius is een statussymbool.
Wie groen wil overkomen, maakt met de auto een duidelijk statement. De
statusverhogende werking gaat vanzelfsprekend vooral op in gebieden of
buurten waar veel mensen zich zorgen maken om het milieu. In het onderzoek
van de Sextons gaan zij er vanuit dat dat vooral Amerikanen die op de
Democraten stemmen.

In hun onderzoek noemen de Sextons nog een ander groen statussymbool: het
zonnepaneel. In wijken met veel milieubewuste inwoners. worden meer
zonnepanelen verkocht. Dat mag niet verbazen. Opvallender is de bewering,
die ze helaas niet wetenschappelijk onderbouwen, dat de panelen niet altijd
zo worden geplaatst waar ze het meeste zon vangen, maar de meeste blikken
van buiten. Liever in de schaduw dan uit het zicht.

Het principe dat mensen een groene auto zouden kopen om indruk te maken, werd
natuurlijk al veel langer vermoed. Toyota heeft het uiterlijk van de Prius
niet voor niets zo apart gemaakt. En dat is zo succesvol dat de tweede
Hybride auto die Honda op de markt bracht als twee druppels water op de
Prius lijkt.

Lees ook:

Tweedehands Toyota Prius voor een prikkie

Amy Prieto, de vrouw die de elektrische auto op de kaart
zet

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl