De autobelastingen gaan behoorlijk op de schop in 2016. Daarmee wil het kabinet de invloed van fiscale regelingen op de autoverkopen verminderen.
De Nederlandse consument koos de afgelopen jaren massaal voor zuinige auto’s, vooral vanwege de fiscaal gunstige regelingen. Daar wil het kabinet nu iets aan doen, en wel om drie redenen, blijkt uit de Miljoenennota 2016 (pdf).
Allereerst heeft het fiscale beleid een grote invloed op de automarkt. Op de maandelijkse verkooplijstjes waren auto’s als de Mitsubishi Outlander en de Volvo V60 steevast bovenin te vinden. Dat zijn plug-in hybrides, auto’s die je aan een stopcontact kunt opladen maar die daarnaast ook op benzine of diesel kunnen rijden.
De milieuwinst van plug-in hybrides valt echter vies tegen. De auto’s zijn veel minder zuinig dan gedacht. Bovendien vinden veel leaserijders het inpluggen van hun Mitsubishi Outlander of Volvo S60 maar veel gedoe en rijden in verhouding veel minder op stroom dan van tevoren ingeschat.
Het stimuleringsbeleid levert ook op een andere manier minder milieuwinst op. Nieuw beleid uit Brussel stelt per autofabrikant minimumeisen aan de gemiddelde milieubelasting van in Europa verkochte auto’s. Maar daarbij wordt alleen op Europees niveau gekeken; de verkoop van zuinige auto’s in Nederland kan gecompenseerd worden met het afzetten van minder zuinige modellen elders. “Daardoor lekt duurbetaalde Nederlandse milieuwinst elders in Europa weer weg”, schrijft het kabinet.
Daarnaast zijn de fiscale regelingen erg complex geworden. "Dat zorgt voor een aanzienlijk beslag op de capaciteit van de Belastingdienst en lokt ontwijking uit." En last but not least, de overheid loopt inkomsten mis door de belastingvoordeeltjes op auto's; sinds 2007 gaat het om zo'n 5 miljard euro.
Bijtelling in 2016
Daarom past het kabinet de autobelastingen aan. "Hierdoor wordt verduurzamen efficiënter gestimuleerd, worden de autobelastingen op termijn beter uitvoerbaar en de belastinginkomsten robuuster. Ook wordt de automarkt minder verstoord door fiscaal beleid."
Wat gaat er veranderen in 2016? Allereerst de bijtelling voor leaserijders. Dat is een percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je bruto salaris moet optellen. Dat dien je te doen als je jouw auto van de zaak ook privé rijdt, want dan is het volgens de fiscus loon in natura.
Het kabinet verminder het aantal bijtellingscategorieën en maakt het fiscaal aantrekkelijker om een volledig elektrische auto aan te schaffen.
Overigens gelden de bijtellingstarieven altijd voor 5 jaar na aanschaf. Dus wie in 2015 een auto leaset, valt vijf jaar lang onder de bijtellingsregels die nu gelden. In 2017 gaan de regels overigens nog veel verder op de schop. Dan geldt voor alle auto’s een bijtelling van 22 procent, behalve voor volledig elektrische auto’s, daarvoor geldt een bijtellingspercentage van 4 procent.
BPM geleidelijk omlaag
De aanschafbelasting BPM gaat tot 2020 geleidelijk omlaag, met gemiddeld 12 procent. Staatssecretaris Wiebes van Financiën wil de aanschaf van een auto minder zwaar belasten om te voorkomen dat kopers auto's uit het buitenland halen om de BPM te ontwijken.
Volgend jaar gaat de BPM vooral in de hoogste drie categorieën op de schop.
Volledig elektrische auto's zijn vrijgesteld van de aanschafbelasting. Plug-in hybrides vallen in de eerste schijf.
Motorrijtuigenbelasting
Rest nog de motorrijtuigenbelasting (MRB). Dit jaar ben je bij aankoop van een volledig elektrische auto's en een plug-in hybride tot 2018 vrijgesteld van de MRB. Vanaf volgend jaar geldt dat alleen nog voor elektrische auto's. Voor plug-in hybrides betaal je de helft van het normale tarief. Klik hier om de motorrijtuigenbelasting te berekenen.
Voor reguliere personenauto's gaat de MRB per 2017 met gemiddeld 2 procent omlaag. Voor de meest vervuilende dieselauto's gaat de MRB juist omhoog per 2019.
Meer weten over de fiscale veranderingen? Z24 organiseert op 1 december a.s. de Belastingbespaardag voor Ondernemers
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl