Boodschappen, van wasmiddel tot pindakaas, worden duurder, verwachten deskundigen.
Oorzaak is de enorme stijging van grondstoffen en transport voor levensmiddelen nu de wereldeconomie zich herstelt.
Unilever heeft zijn prijzen verhoogd en het is een kwestie van tijd voordat supermarkten die hogere prijzen doorberekenen aan klanten, zeggen deskundigen tegen het FD.
Vooralsnog houden supermarkten de prijzen gelijk, mede door de hevige concurrentie in de sector.
Het is een kwestie van tijd voordat consumenten duurder uit zijn in de supermarkten. De kostprijs van levensmiddelen is explosief gestegen.
Dat meldt het Financieele Dagblad. Unilever verhoogde zijn prijzen al in het eerste kwartaal van dit jaar en in de tweede helft van 2021 zullen die verder stijgen. De verwachting is dat de prijsstijgingen tot begin volgend jaar voortduren, zei Unilever-topman Alan Jope donderdag in een toelichting op de halfjaarcijfers.
Ook concurrenten Procter & Gamble en Kimberly-Clark hebben aangekondigd prijzen te verhogen.
Oorzaak is het herstel van de wereldeconomie nu een deel van de coronacrisis is bezworen, met een vrij plotselinge vraag naar producten en diensten als gevolg. Daardoor zijn de kosten van transport en grondstoffen explosief toegenomen. Zo kost een zeecontainer van Shanghai naar Rotterdam inmiddels tussen de 2.000 en 10.000 dollar, twee tot vijf keer zoveel als een jaar geleden, aldus het FD.
Concurrentie supermarkten houdt prijzen vooralsnog gelijk
Supermarkten rekenen de hogere prijzen die zij aan leveranciers als Unilever betalen, nog niet door aan klanten, mede door de hevige concurrentie in sector. Vomar-topman Aart van Haren zegt in de krant dat het brood 2,05 euro zou moeten kosten in plaats van 1,99. "Maar we willen competitief zijn, dus we slikken die stuiver zelf.
Lees ook: Deze supermarktproducten zijn dit jaar flink in prijs gestegen – aardappelen 55% duurder
Experts zeggen tegen het FD dat dit niet vol te houden is. Thijs Geijer, sectoreconoom bij ING, verwacht dat consumenten uiteindelijk hogere prijzen voor de kiezen krijgen. Hij wijst erop dat producenten en supermarkten eerst nieuwe prijsafspraken moeten maken. "Omdat die vaak niet meteen ingaan, zie je de prijsstijgingen met vertraging terug in de winkel."
Business Insider deed afgelopen maand navraag bij onderzoeksbureau Superscanner over stijgende prijzen bij supermarkten. Uit een inventarisatie van Superscanner bleek dat in de eerste helft van dit jaar vooral prijzen van producten zoals aardappelen, paprika, zonnebloemolie en meel hard zijn gestegen.
Lees het volledige artikel van het FD: 'Consument moet meer voor zijn boodschappen gaan betalen'