- Supermarkten Picnic en Jumbo moeten forse hogere inkoopkosten betalen om koffiemerk Douwe Egberts en theemerk Pickwick weer in de schappen te krijgen.
- Eigenaar JDE Peet’s van DE koffie toont hiermee zijn marktmacht, wat betekent dat consumenten hiervoor de prijs betalen.
- Over 2024 boekte JDE Peet’s een winststijging van bijna 50 procent.
- Lees ook: Koffiebedrijven scoren slecht op duurzaamheid: dat geldt onder meer voor het moederbedrijf van Douwe Egberts, aldus onderzoeksrapport
Supermarkten Jumbo en Picnic moeten veel meer voor Douwe Egberts-koffie en Pickwick-thee betalen om die producten terug in de schappen te krijgen.
De prijsonderhandelingen met JDE Peet’s, het bedrijf achter de merken, hebben niet het gewenste resultaat opgeleverd, bevestigt Picnic-topman Michiel Muller na berichtgeving van De Telegraaf.
Sinds begin dit jaar leverde JDE Peet’s niet meer aan de supermarkten en werden met Everest, de gezamenlijke inkooporganisatie van de supermarkten, harde prijsonderhandelingen gevoerd. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een lijstje met “adviesprijzen” vanuit de fabrikant voor merken als Douwe Egberts, Senseo, L’OR en Pickwick. Dat lijstje komt neer op prijsstijgingen van 20 tot 30 procent.
Volgens Muller gaat het om prijzen die voor de consument “niet te absorberen” zijn. Picnic moet de exacte prijzen waarvoor de producten terug in de winkel komen nog bepalen, maar Muller kan nu al zeggen dat dit niet om zulke hoge prijsstijgingen zal gaan. “We leveren dus marge in, terwijl de fabrikant zijn winstgevendheid vergroot.”
Marktmacht eigenaar Douwe Egberts en Pickwick zorgt voor sterke winstgroei
Eigenaar JDE Peet's van Douwe Egberts en Pickwick boekt forse winst die de consument moet ophoesten.
Dat bleek afgelopen maand al bij de presentatie van de jaarcijfers van JDE Peet's. Het moederbedrijf van Douwe Egberts, Senseo, L’OR en Pickwick, heeft vorig jaar een hogere omzet en winst behaald, vooral door prijsverhogingen.
Het concern verwacht dat de “historisch hoge” koffieprijzen in de nabije toekomst niet zullen dalen. Het bedrijf zegt “alleen het onvermijdelijke” door te berekenen aan consumenten om koffie betaalbaar te houden.
Muller vindt Oliveira's verwijzing naar de koffiespotprijzen niet opgaan. "Je denkt toch niet dat JDE Peet's de spotprijs voor koffiebonen betaalt. Zij hebben langlopende contracten met boeren." In de ogen van Muller komen de flink gestegen spotprijzen voor koffiebonen JDE Peet's nu wel goed uit. "Ze gebruiken dat grafiekje." De supermarkten zitten volgens hem daarom in een spagaat, want consumenten willen wel graag A-merken kunnen kopen.
JDE Peet’s boekte vorig jaar een omzet van 8,8 miljard euro, 5,3 procent meer dan het jaar daarvoor. Feit is ook dat de nettowinst schoot met bijna 50 procent omhoog ging in 2024 tot 543 miljoen euro. Topman Rafa Oliveira gaf aan “erg blij te zijn met de sterke resultaten” en beloonde de aandeelhouders van JDE Peet's met een dividendverhoging van 4,3 procent.