- Klanten van Ziggo en KPN kunnen vanaf 1 juli een prijsstijging van abonnementen voor internet, tv en telefonie verwachten.
- De telecomproviders hebben grote investeringen gedaan om hun netwerken toekomstbestendig te houden.
- Pricewise verwacht dat KPN vanaf juli de tarieven met 2,50 euro per maand verhoogt en Ziggo met 2 euro per maand.
Klanten van Ziggo en KPN kunnen vanaf 1 juli een gemiddelde prijsstijging van abonnementen voor internet, tv en telefonie verwachten van 27 euro op jaarbasis.
Dit voorspelt online consumentenadviseur Pricewise. Vorig jaar bedroeg de jaarlijks terugkerende tariefwijziging nog 20 euro op jaarbasis.
Pricewise verwacht dat KPN vanaf juli de tarieven met 2,50 euro per maand verhoogt en Ziggo met 2 euro per maand. T-Mobile verhoogde de tarieven eerder dit jaar al met een inflatiecorrectie van 1,6 procent.
Volgens telecomdeskundige Jeroen Snellen van Pricewise ontkomen we niet aan de prijsstijgingen. De telecomproviders hebben grote investeringen gedaan om hun netwerken toekomstbestendig te houden. En dat geld moet worden terugverdiend.
Zo werkt Ziggo hard aan de uitrol van de DOCSIS 3.1, waarmee downloadsnelheden tot 1 Gb/s geleverd worden. Een andere reden voor de prijsstijging is de recente verhoging van de down- en uploadsnelheden.
Netwerkoptimalisatie is niet de enige reden waarom Ziggo en KPN zo veel kosten maken die ze daarna aan doorberekenen naar de klant. Beide bedrijven zijn in toenemende mate verwikkeld in een steeds feller wordende concurrentiestrijd op de telecommarkt.
Internet-only steeds populairder
Volgens Snellen winnen pakketten met internet-only dankzij de komst van streamingdiensten aan populariteit. Als voorbeeld geeft hij KPN dat hierop inspeelt met de zogeheten 'Husselpakketten' waarbij klanten zelf hun pakket kunnen samenstellen – en dan bijvoorbeeld alleen voor internet kiezen.
Het risico van internet-only is volgens Snellen dat klanten niet meer gebonden zijn aan combinatiepakketten en andere diensten, zoals telefonie of televisie, makkelijker elders kunnen afnemen.
Ziggo kiest juist voor een compleet aanbod, met standaarddiensten in het pakket. Volgens Snellen kleven hier zowel voor- als nadelen aan. Zo betaal je mogelijk voor diensten die je niet nodig hebt.
Net als voorgaande jaren kondigen de telecomproviders waarschijnlijk begin mei de tarieven aan die per 1 juli gaan gelden.