Ook dit jaar zullen de prijzen van sommige A-merken in de supermarkten stijgen, verwachten de topmannen van PLUS en Jumbo. Meerdere fabrikanten vragen nu hogere prijzen voor de inkoop door supermarkten, waardoor producten als koffie van A-merken harder in prijs stijgen dan die van huismerken.

Dit is afgelopen jaar “overduidelijk” gebeurd en zal dit jaar ook zo zijn, heeft de topman van PLUS, Aart van Haren, donderdagavond gezegd tijdens een rondetafelconferentie in Oegstgeest (Zuid-Holland) over inkoopperikelen. “Na Covid is het heel hard gegaan door de hyperinflatie.

“Als de inkoopprijs van een huismerk met 5 procent moet stijgen door hogere lonen of energie zijn ze daar transparant over. Een producent van een A-merk van datzelfde product komt ons rustig vertellen dat dat het product 9 procent in prijs moet stijgen”, gaf Van Haren als voorbeeld.

Omdat A-merken vaak duurder zijn dan huismerken, stijgen de prijzen die supermarkten en uiteindelijk consumenten betalen veel harder, zei Van Veen. Joris Beckers, medeoprichter van Picnic, verklaarde dat dit soort fabrikanten een “accelerator van inflatie” zijn.

A-merken willen prijzen soms met 20% verhogen

Van Haren stelde dat er in de praktijk fabrikanten zijn die 20 procent hogere prijzen willen rekenen, vanwege duurdere grondstoffen voor bijvoorbeeld melk. Welke A-merken dit doen en bij wat voor producten, weet hij niet. "Ik denk dat het door het hele assortiment gebeurt, maar het zal bij de ene categorie extremer zijn dan de andere."

Vertrekkend Jumbo-topman Ton van Veen stelde dat zijn keten momenteel kampt met leveringsproblemen van producten van Red Bull en JDE Peet's, het moederbedrijf van onder andere Douwe Egberts.

Omdat A-merken vaak duurder zijn dan huismerken, stijgen de prijzen die supermarkten en uiteindelijk consumenten betalen veel harder, voegde Van Veen daaraan toe. Joris Beckers, medeoprichter van Picnic, verklaarde dat dit soort fabrikanten een "accelerator van inflatie" zijn.

A-merken zijn in Nederland al duur in vergelijking met buurlanden. Naast benzine en dagelijkse boodschappen zijn drogisterijproducten van A-merken veel goedkoper in Duitsland, blijkt uit een steekproef van consumentenprogramma Kassa.

Voor een mandje van deze producten betaalde Kassa bij Kruidvat in Nederland 161,69 euro, de Duitse drogisterij DM rekende voor dezelfde producten 73,75 euro.

Opzetborstels: €27,99 in Nederland, 13,45 euro in Duitsland

Opzetborstels van Oral B Cross Action (4 stuks) bijvoorbeeld, kosten bij Kruidvat in Nederland 27,99 euro. DM rekent voor dezelfde verpakking 13,45 euro. Bij Jumbo en PLUS vindt Business Insider dezelfde opzetborstels voor eveneens 27,99 euro.

Bij de PLUS zijn ze momenteel wel voor de helft van de prijs te koop, waarmee deze opzetborstels nog steeds 55 cent duurder zijn dan in Duitsland. Kassa nam ook producten in de aanbieding mee in de steekproef, de populaire variant 1+1 gratis, waarbij je als consument dus 1 product gratis krijgt.

Zelfs dan is Nederland duurder dan Duitsland. Kassa betaalde voor een mandje 1+1 gratisproducten 159 euro en was voor exact de zelfde producten 40 euro minder kwijt in Duitsland.

65 procent van de Nederlanders doet weleens boodschappen net over de grens. Velen gaan maandelijks naar Duitsland voor levensmiddelen, brandstof of drogisterijproducten. Bijna 40 procent zegt daarmee 50 euro te besparen, blijkt uit een enquete van Kassa onder 2500 respondenten.

Duitsland ook goedkoper vanuit Utrecht

Zelfs als je vanuit Utrecht met een middenklasse benzineauto naar het Duitse Emmerich rijdt en op de terugweg tankt in Duitsland, ben je voor je drogisterijproducten nog steeds 20 euro goedkoper uit dan als je in Nederland zou shoppen.

De hogere prijzen zijn niet alleen te verklaren door hogere productiekosten en een hogere btw en accijns in Nederland.

Eerder bleek uit onderzoek van Follow the Money dat grote fabrikanten van A-merken als Nestlé en Procter & Gamble de Europese markt als melkkoe gebruiken voor investeringen in bijvoorbeeld Azië.

In Europa hanteren ze verschillende prijzen per land, maar supermarkten kunnen niet over de grens inkopen. Want dan zit de paprikachips opeens in een Duitse, rode zak, in plaats van de blauwe die we in Nederland gewend zijn. Ook zouden er dan kosten gemaakt moeten worden voor etiketten in de taal van het land.

LEES OOK: Nog steeds trucs met minder inhoud voor dezelfde prijs in supermarkt, volgens Consumentenbond – onder meer bij kaas en wascapsules