- Tesla rapporteerde zondag wederom sterke productie- en leveringscijfers van zijn elektrische auto’s
- Het bedrijf van Elon Musk produceerde in het tweede kwartaal bijna 480.000 voertuigen en leverde er meer dan 466.000 af.
- Het feit dat de productie hoger is dan het aantal afleveringen zorgt echter voor nieuwe uitdagingen.
- Lees ook: Tesla heeft moeite om aan productiedoelen te voldoen en zal prijzen opnieuw moeten verlagen, volgens financieel analist
Tesla is marktleider op het gebied van elektrische auto’s. De Amerikaanse autofabrikant rapporteerde zondag een recordaantal leveringen over het tweede kwartaal van dit jaar.
Het bedrijf van Elon Musk wist meer dan 466.000 elektrische auto’s aan klanten te overhandigen in de afgelopen drie maanden. In diezelfde periode produceerde het bedrijf 480.000 voertuigen, wederom meer dan het kon afleveren.
De cijfers tonen een opwaartse lijn, zelfs na het eerste kwartaal waarin het bedrijf 440.000 voertuigen bouwde en daarvan 423.000 afleverde.
Prijsverlagingen Tesla werken: verkoop stijgt
Het neerzetten van wederom een recordkwartaal laat zien dat de prijsverlagingen van Tesla blijven werken. Daarmee zou Tesla volgens analisten steeds meer een normale autofabrikant worden.
Het bedrijf van Musk zet sinds kort namelijk voor de auto-industrie gebruikelijke tactieken in, zoals het verlagen van de prijzen om van overvloedige voorraden af te komen. Dat is een belangrijke verandering in de strategie van Tesla, dat niet lang geleden nog moeite had om aan de vraag te kunnen voldoen. Het bevindt zich nu in een wereld waarmee klassieke autofabrikanten maar al te bekend zijn.
Het lijkt er zelfs op dat Tesla van strategie is gewisseld met haar concurrenten, waarvan velen nog steeds kampen met lage voorraden.
Hoewel de productie van elektrische auto's weer aan het stijgen is na de coronapandemie, hebben sommige dealers nog steeds historisch lage voorraden. Tegelijk ontstaat er een groeiende achterstand in het aanbod van elektrische auto's over de gehele linie.
Dat zou een kans voor het bedrijf van Musk kunnen zijn, maar er zijn ook financiële analisten die denken dat Tesla zich zorgen moet maken.
De Amerikaanse maker van elektrische auto's heeft zijn prijzen de afgelopen maanden meerdere keren verlaagd om de stijgende voorraad en de afnemende vraag te bestrijden. Daardoor zijn Tesla's goedkoper dan ooit en komen ze weer in aanmerking voor subsidies. De prijzen van de auto's daalden recent tussen de 10 procent en 30 procent.
Logischerwijs offerde Musk hiermee winstmarge op voor volume, iets wat mogelijk belangrijk kan blijken om de mondiale markt te blijven domineren. Zeker nu Tesla met toenemende concurrentie in en vanuit China te maken krijgt.
Verwachting: 1,8 miljoen Tesla's in 2023
Analisten verwachten dat Tesla dit jaar 1,8 miljoen voertuigen zal produceren; 500.000 meer dan in 2022. Maar als het bedrijf daarbij continu minder auto's kan afleveren, moet het toch ingrijpen. Zeker nu de voorraad de afgelopen twee kwartalen al gegroeid is.
"Tesla zou prijzen dit jaar en in het begin van 2024 nog meer kunnen verlagen", schreef analist Emmanuel Rosner van Deutsche Bank vorige maand in een rapport. Dat zou extra druk zetten op de winstmarge.
Volgens Rosner is het perspectief voor Tesla op de langere termijn echter nog steeds goed en "blijft het de beste in zijn sector".
Productie | Leveringen | |
Q1 2022 | 305.407 | 310.048 |
Q2 2022 | 258.580 | 254.695 |
Q3 2022 | 365.923 | 343.830 |
Q4 2022 | 439.701 | 405.278 |
Q1 2023 | 440.808 | 422.875 |
Q2 2023 | 479.700 | 466.140 |