- Tesla snijdt dit jaar flink in de prijzen van zijn elektrische auto’s.
- Je zou verwachten dat tweedehands Tesla’s hierdoor ook in prijs dalen.
- Maar is dat wel zo? En hoe zit het met elektrische occasions van andere merken? Business Insider zocht het uit.
- Lees ook: Chinese elektrische auto’s zouden de Europese markt flink opschudden: tot nu toe komt daar weinig van terecht
Tesla snijdt dit jaar flink in de prijzen van zijn nieuwe voertuigen. In sommige gevallen werden modellen meer dan 10.000 euro goedkoper. Het Amerikaanse merk wil daarmee de concurrentie een stapje voorblijven, wat gelet op de verkoopcijfers over het eerste kwartaal van 2023 aardig lijkt te lukken.
Even leek er een complete marktverschuiving te komen. Men verwachtte namelijk dat andere merken ook in de prijzen moesten gaan snijden. Maar dat gebeurde niet. Fabrikanten lieten al redelijk snel weten het voorbeeld van Tesla niet te volgen.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat de prijsverlaging van Tesla invloed kan hebben op de occasionmarkt.
In de afgelopen jaren had de elektrische occasion een aparte plaats in de autobranche. Door de slechte leverbaarheid van nieuwe vierwielers en de aanhoudende vraag, was het soms het geval dat een tweedehands elektrische auto duurder was in de aanschaf dan een volledig nieuwe variant van het zelfde merk en type. Dat kwam simpelweg doordat mensen graag meer wilde betalen om niet te hoeven wachten.
Gelukkig is dat inmiddels verleden tijd. Toch blijft de prijs van een elektrische occasion relatief hoog, zeker in vergelijking met een nieuwe auto. Daarom is het interessant om te kijken wat de prijsverlaging van Tesla voor invloed heeft op de prijzen van tweedehands auto’s.
AutoScout24, een van de grootste platformen voor de verkoop van tweedehands auto’s, dook op verzoek van Business Insider in de cijfers. Natuurlijk wilden we zien of de prijzen van tweedehands Tesla’s daalden, maar het is ook interessant om te zien of andere populaire elektrische occasions iets merken van de actie van Tesla.
AutoScout24 analyseerde de cijfers van december 2022 tot en met maart 2023. Daaruit blijkt het volgende.
Wat blijkt: de occasionmarkt beweegt over het algemeen mee omlaag. Maar het valt op dat dit vooral voor Tesla’s geldt. Net als bij nieuwe vierwielers, zijn de andere merken niet of nauwelijks gevoelig voor de acties van de marktleider.
Het tegendeel lijkt zelfs waar voor de Dacia Spring, met afstand de goedkoopste tweedehands elektrische auto in dit overzicht. De Franse EV is juist duurder geworden in de afgelopen drie maanden. Dat heeft vermoedelijk iets te maken met het feit dat er heel weinig elektrische auto’s in deze prijscategorie te vinden zijn. Een simpele kwestie van vraag en aanbod.
Wat ook opvalt, is dat de Tesla Model 3, het model dat de fabrikant aanzienlijk goedkoper maakte, op de occasionmarkt gemiddeld vrijwel hetzelfde kost als de goedkoopste variant nieuw. Een nieuwe Model 3 kost op dit moment minimaal 44.990 euro. Dit gaat dan weer niet op voor de Model Y, want die kost nieuw minstens 46.990 euro.
In het geval van de Dacia Spring is het om het even of je hem nieuw of tweedehands koopt. Een nieuwe begint namelijk bij 21.750 euro.
Dat de prijzen van elektrische occasions zo dicht bij de nieuwprijzen blijven liggen, is logisch. Het aanbod van tweedehands elektrische auto's zal immers nog lange tijd achterblijven bij de vraag.