Prijsvechter Norwegian Air is door de coronacrisis zwaar in de problemen gekomen.

Het bedrijf vreest begin volgend jaar failliet te gaan als de financiële reserves niet worden aangevuld.

Norwegian Air is vooral bekend van goedkope vluchten naar de VS en vliegt ook vanaf Schiphol.

Prijsvechter Norwegian Air vreest voor zijn voortbestaan. De luchtvaartonderneming geniet overheidssteun, maar dat is volgens de Noren onvoldoende om door de coronacrisis te komen.

De financiële reserves van Norwegian zijn naar verwachting begin volgend jaar opgesoupeerd. Voor die tijd is extra geld nodig, anders dreigt een faillissement.

Al voor de crisis losbarstte, kampte Norwegian met problemen. De prijsvechter kende de voorbije jaren een sterke groei. Het was daarbij de grootste niet-Amerikaanse maatschappij die op grote steden in de Verenigde Staten vloog.

Maar de groei ging ook gepaard met oplopende schulden. Daardoor is het bedrijf bijzonder kwetsbaar voor de gevolgen van de coronacrisis. Eerder dit jaar werden schulden en verplichtingen omgezet in aandelen.

Norwegian rapporteerde over de eerste helft van 2020 een verlies voor belastingen van 4,8 miljard Noorse kroon, omgerekend 457 miljoen euro. Daarbij was in het tweede kwartaal wel sprake van enige verbetering.

Ondanks de "redelijke vooruitzichten om mogelijke wanbetalingen te voorkomen" ziet het bedrijf een "aanzienlijk risico" om failliet te gaan. Dit gebeurt als er geen akkoord wordt bereikt met schuldeisers, er geen toegang is tot werkkapitaal en de algehele situatie niet verbetert.

Lees ook: Zorg over opleving coronabesmettingen raakt luchtvaartbedrijven op de beurs

Luchtvaartmaatschappijen in zwaar weer door coronacrisis

Medio augustus waarschuwde luchtvaartorganisatie IATA dat grensbeperkingen en quarantainemaatregelen de economische schade voor de luchtvaartsector alleen maar zullen verergeren.

Sinds medio juni is in alle ramingen van de IATA sprake van een verslechtering van de situatie.

Volgens de IATA is het aantal vluchten op de Europese markt de afgelopen maanden toegenomen, mede door heropening van de grenzen. Maar nog altijd ligt het aantal vluchten zo'n 50 procent onder het gebruikelijke aantal vliegbewegingen. De prognose is verder dat qua passagiers dit jaar sprake zal zijn van een daling met 60 procent.

De IATA benadrukt dat de tweede golf van de pandemie de vooruitzichten voor de sector op de korte termijn vertroebelen. Daarbij wordt ook op de wereldwijde economische impact gewezen. Volgens de IATA zullen de passagiersaantallen van vorig jaar pas tegen 2024 weer worden gehaald.

Doordat het herstel niet verloopt zoals oorspronkelijk gehoopt, neemt het negatieve effect op de werkgelegenheid in de sector toe. De IATA meldt dat ruim 7 miljoen banen op de tocht staan in Europa. In juni vreesde de IATA nog voor 6 miljoen banen.

Het is volgens de IATA van vitaal belang dat regeringen en het bedrijfsleven samenwerken om een geharmoniseerd plan voor de heropening van de grenzen op te stellen.