Amazon, de Amerikaanse webwinkel die met zijn e-reader Kindle de digitale
boekenmarkt kickstartte, presenteerde woensdag 28 juli een nieuwe Kindle.
Prijs voor de goedkoopste variant: 139 dollar (106 euro).

Een iets duurdere variant, die ook een internetverbinding via het
telefoonnetwerk heeft, gaat 189 dollar kosten.

Eind 2007, toen de Kindle het licht zag, kostte de e-reader nog 359 dollar. De
kosten van e-readers dalen snel. Volgens Amazon-baas Jeff Bezos is de
e-reader inmiddels "een massaproduct".

Prijsoorlog
E-readers worden, naarmate de prijzen dalen, in hoog tempo interessanter voor
een grotere groep consumenten. De prijsdaling is deels te danken aan de
groter wordende groep directe concurrenten van de Kindle. De Amerikaanse
uitgever Barnes & Noble heeft de Nook, en ook Sony is in de digitale
boekenmarkt gestapt. Onlangs is ook Samsung begonnen op e-readervlak.

De concurrentie drukt de prijs. Volgens analisten is een prijs van 99 dollar
nodig om de e-reader tot een echt massaproduct te maken, zo schrijft
persbureau Reuters.
Die prijs komt snel dichterbij.

IPad
Het is echter niet alleen het groeiend aanbod van e-readers dat de prijzen
van de gadgets doet dalen. Bedrijven als Amazon vrezen ook de komst van
tablet-pc's, de iPad van Apple voorop. Hoewel het scherm van de iPad niet
speciaal voor het lezen van boeken is gemaakt, heeft Apple wel een eigen
digi-boekenwinkel.

Een iPad is weliswaar een stuk duurder dan een gemiddelde e-reader, maar kan
ook meer: internetten, films kiijken, gamen.

E-reader zijn vooral goed in één ding: digitale boeken. Om dit segment gadgets
op de langere termijn ook rendabel te houden, is de kans groot dat prijzen
nog verder zullen dalen, zo is de verwachting.

De nieuwe Kindle is vanaf eind augustus verkrijgbaar. Amazon verscheept de
e-reader naar 140 landen, waaronder Nederland.

Lees ook:

E-book populairder bij Amazon dan papieren editie

E-reader Kindle komt naar Nederland

Waarom e-books zo duur zijn

Hoe snel verdien je een e-reader terug?

D-Day voor e-books in Nederland

Sony en Google gaan samen voor e-reader-succes

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl