- De daling van de prijzen in de supermarkt lijkt niet door te zetten, maar eerder te leiden tot stabilisatie op een hoog niveau.
- Dat meldt het AD op basis van gegevens van onderzoeksbureau GFK.
- Twee maanden geleden werd het boodschappenmandje van GFK een euro goedkoper, maar die daling bleek eenmalig. De prijs steeg daarna weer.
- Lees ook: Einde stijging voedingsprijzen in de supermarkt? Het hangt ervan af of je een maand of een jaar terugkijkt
Even leek er hoop voor de Nederlandse consument: dalende prijzen van boodschappen in de supermarkt. Maar dat blijkt te vroeg gejuicht, meldt het AD.
Onderzoeksbureau GFK meldde twee maanden geleden dat er mogelijk een prijsdaling in supermarkten gaande was. Het boodschappenmandje waarmee het bedrijf meet was geen 133 of 134 euro, maar ‘slechts’ 132 euro.
Het waren tekenen aan de horizon dat de effecten van onder andere de coronapandemie en de stijgende inflatie aan het afkoelen waren. Hierdoor leek het erop dat we mogelijk weer op een goedkopere toekomst zouden afstevenen.
Maar niets blijkt minder waar, want volgens het onderzoeksbureau stabiliseren de prijzen in de supermarkt op een hoger niveau, namelijk 133 euro voor het boodschappenmandje. Dat is nog steeds zo’n 13 procent meer dan een jaar geleden en zelfs 25 tot 30 procent meer dan twee jaar geleden, aldus het AD.
Voorlopig zouden we ook niet hoeven te rekenen op lagere prijzen in de supermarkt. Hoewel prijzen van bepaalde producten zoals zuivel dalen, stijgen die van andere weer. Dit zou komen doordat de lonen hard zijn gestegen en de prijzen voor verschillende grondstoffen zoals suiker en graan in de lift zitten.
Fors hogere prijzen voor A-merken van Unilever
Uit de cijfers van het GFK blijkt vooral dat prijzen iets minder hard stijgen, maar ze gaan nog wel omhoog.
Het verhaal van de stijgende prijzen past overigens goed bij de cijfers die soep- en zeepconcern Unilever dinsdag publiceerde. Het bedrijf dat bekend is van merken als Axe, Dove en De Vegetarische Slager voerde in het tweede kwartaal van dit jaar forse prijsverhogingen door.
Zo gingen bij Unilever de prijzen in Europa in het tweede kwartaal van dit jaar gemiddeld genomen maar liefst 15,5 procent omhoog.