E-mail, WhatsApp, Facebook. Er zijn tal van digitale kanalen om even snel een berichtje te sturen naar een vriend, collega of familielid. Steeds minder mensen versturen een ouderwetse brief of kaartje.
Dat de postmarkt krimpt, merkt PostNL al jaren. Daardoor staan de inkomsten onder druk.
Het bedrijf kan dat deels compenseren doordat we steeds meer bestellen via internet. Het afleveren van pakketjes neemt kwartaal na kwartaal toe. Maar PostNL ontkomt er niet aan om te snijden in de postbezorging. De postbode komt op maandag vaak al niet meer langs, en misschien komen daar in de toekomst wel meer dagen bij.
Ook het versturen van post is duurder geworden. In 2006 kostte het 39 cent om een brief of ansichtkaart te versturen. In de jaren erna is de prijs van een postzegel meer dan verdubbeld, tot 87 cent in 2019.
In 2020 wordt het weer iets duurder om iets met de post te versturen. Volgend jaar mag PostNL de prijs van een postzegel met maximaal 16,4 procent verhogen, heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag bekendgemaakt.
PostNL is de enige die in Nederland de zogeheten universele postdienst aan mag bieden. Het bedrijf is verplicht een minimaal aantal brievenbussen aan te houden en op vijf dagen in de week post op te halen en te bezorgen. Ook moet medische en rouwpost binnen 24 uur bij de geadresseerde aankomen.
De ACM houdt in de gaten of het postbedrijf op een rendabele manier de post kan bezorgen, zonder dat bedrijven en consumenten te veel betalen voor onder meer postzegels. Aan de hand daarvan bepaalt de toezichthouder jaarlijks of, en zo ja met hoeveel de tarieven mogen stijgen.
PostNL liet direct weten dat de prijsstijging ver onder de 16,4 procent komt te liggen. Vorig jaar mocht het bedrijf van de ACM de prijzen met 14,2 procent verhogen, maar koos PostNL ervoor om postzegels 5 procent duurder te maken.
Hoe duur een postzegel in 2020 precies zal zijn, maakt PostNL later dit jaar bekend.