Dat meldde de zakenkrant Financial Times Deutschland dinsdag op basis van
bronnen rond het project.
Het A400M-project gaat gebukt onder productievertragingen en
kostenoverschrijdingen. Airbus wil die extra kosten delen met de afnemers.
Airbus-topman Thomas Enders zou erg sceptisch zijn dat klanten daartoe
bereid zijn. Volgens de zakenkrant zou Enders vorige maand gezegd hebben dat
hij niet langer gelooft in een succesvolle voortzetting van het
A400M-programma en dat hij voorbereidingen treft om het project stop te
zetten.
Kosten lopen op
De A400M maakte in december zijn eerste testvlucht, twee jaar later dan
oorspronkelijk gepland. De ontwikkeling van het toestel heeft tot dusver 20
miljard euro gekost. De eerste leveringen staan gepland voor 2013, drie jaar
achter op het oorspronkelijke schema. In totaal liggen er 180 orders voor de
A400M.
EADS, het moederconcern van Airbus, onderhandelt al maanden met de zeven
Europese afnemers van de A400M over extra betalingen. Enders zou de kans op
succes op 50 procent schatten. De grootste afnemer van de A400M is Duitsland
met zestig toestellen. Duitsland heeft tot dusver geweigerd extra geld op
tafel te leggen voor het toestel.
In een interview met de Duitse krant Die Welt afgelopen weekeinde zei Enders
nog: "Het is nu tijd voor beweging, linksom of rechtsom. Ik kan het niet
rechtvaardigen dat ons bedrijf en de civiele luchtvaartdivisie in gevaar
worden gebracht door dit militaire programma”.
Airbus zou al lijsten met technici die werken aan de A400M, hebben opgesteld
voor overplaatsing naar andere projecten van Airbus, zoals de superjumbo
A380 en de nieuwe A350.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl