- Dit jaar stijgen de premies voor autoverzekeringen met gemiddeld bijna 11 procent, berekende vergelijkingssite Independer.
- Dat betekent dat een autobezitter gemiddeld zo’n 109 euro extra moet overmaken naar de verzekeraar.
- De verschillen per automerk zijn groot: een BMW-rijder gaat bijna 170 euro meer betalen, terwijl iemand met een Peugeot slechts op vijf tientjes meer hoeft te rekenen.
- Lees ook: Premie autoverzekering in jaar tijd gemiddeld €60 hoger: bekijk de verschillen tussen WA, WA+ en All Risk
De premies voor de autoverzekering vallen weer op de mat, met dit jaar waarschijnlijk een onaangename verrassing. De prijzen zitten namelijk flink in de lift.
Gemiddeld rekent een verzekeraar zo’n bijna 11 procent meer voor een autoverzekering. In het geval van een simpele WA-verzekering (de wettelijk minimaal verplichte dekking) stijgen de kosten zelfs met 12,5 procent, meldt vergelijkingssite Independer.nl op basis van eigen onderzoek.
Autorijders die hun vierwieler all-risk hebben verzekerd, krijgen een gemiddelde verhoging van 10,3 procent voor de kiezen.
De verschillen per verzekeringstype zijn hieronder afgebeeld in een tabel.
Verschillen premiestijging autoverzekering per merk
Naast de verschillen in het verzekeringstype, bestaan er ook verschillen als je kijkt naar automerken. Rijd je in een Duitse auto, dan ben je dit jaar gemiddeld genomen slechter af dan als je in een Franse auto rijdt.
Independer heeft voor tien populaire automerken de gemiddelde stijging van de premies van autoverzekeringen geïnventariseerd. In het slechtste geval betaal je ruim drie keer zoveel.
In de tabel zie je verschillen tussen de procentuele stijging van autopremies en de stijging in euro's. Die zijn op zich wel te verklaren.
Merken waarvan de verzekeringspremie in euro's relatief weinig stijgt, verkopen vooral veel kleinere en goedkopere voertuigen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Fiat en Peugeot.
Bij Volkswagen, Volvo en BMW worden gemiddeld grotere en ook aanzienlijk duurdere modellen verkocht. De bestverkochte BMW van vorig jaar is bijvoorbeeld de IX1, met een prijs vanaf bijna 49.000 euro. Peugeot zette het vaakst de 208 op naam, met een startprijs van net geen 25.000 euro.
Een hogere aanschafprijs betekent in de meeste gevallen al een hogere verzekeringspremie, maar daarnaast zijn schades voor dit soort auto's doorgaans ook duurder. Iets wat de verzekeraar graag doorberekent in de premie van de autoverzekering. Dit is te verklaren doordat grotere en duurdere modellen enerzijds meer technologische snufjes aan boord hebben, en anderzijds omdat onderdelen voor deze merken simpelweg meer kosten.
Opmerkelijk hierin is Tesla. Op navraag van Business Insider bekeek Independer de premie-ontwikkeling van dit merk, waaruit bleek dat juist hier een verlaging optreedt. De vergelijkingssite zegt dat dit mogelijk te verklaren is doordat het aanbod in verzekeraars voor deze auto's toeneemt, alsook een toename van de verkoop van tweedehands Tesla's.
Maar dat de premieverhogingen een schok zijn voor autobezitters, is volgens Independer wel duidelijk. Uit de cijfers blijkt namelijk dat er bij bekendmaking van de prijsstijgingen vaak overgestapt wordt van verzekeraar, zonder dat er een nieuwe auto gekocht wordt.
De groep consumenten die bij aanschaf van een nieuwe auto wisselde van verzekeraar groeide vorig jaar met 13 procent. Het percentage automobilisten dat zich ging oriënteren bij andere aanbieders, nadat ze een premieverhoging onder ogen kregen, steeg vorig jaar met 72 procent, stelt de vergelijkingssite.