- Nederlanders verstuurden in december tot nu toe 590.000 kaartjes met een postzegelcode.
- De 9-cijferige code is aan te schaffen via de app of website van PostNL. Die kun je op een brief of kaart schrijven en fungeert dan als postzegel.
- De postzegelcode kost 91 eurocent, evenveel als een postzegel.
Nederlanders maken deze decembermaand vanwege de virusuitbraak veel vaker gebruik van digitale hulpmiddelen om elkaar kaartjes en brieven te sturen.
Volgens PostNL verstuurden deze maand al ruim 590.000 mensen een kaartje met een postzegelcode, tegen zo’n 210.000 in december vorig jaar.
Het postbedrijf biedt sinds 2013 de mogelijkheid om bijvoorbeeld een postzegelcode aan te schaffen via de app of website. Dan hoef je niet te wachten voor je een velletje postzegels thuisgestuurd krijgt, maar ontvang je een 9-cijferige code die je op de brief of kaart kan schrijven. Die code fungeert dan als een postzegel.
Betalen kan via iDeal. De code is vervolgens vijf dagen geldig. Vergeet je de brief binnen die periode te posten, dan zul je een nieuwe postzegelcode moeten kopen.
Ook meer fotokaartjes verstuurd
In december zijn er ook zeven keer meer fotokaartjes in de app gemaakt dan een jaar terug. Daarmee kunnen gebruikers zelf een kaart maken met een foto die op hun smartphone staat.
PostNL maakte eerder bekend dat er sinds de lockdown meer dan 14 miljoen kaarten en brieven per dag worden bezorgd. Dit komt neer op meer dan het dubbele van een gemiddelde dag, en het is ook beduidend meer dan waarmee PostNL aanvankelijk rekening had gehouden.
Sinds mei van dit jaar is het in de PostNL-app ook mogelijk om een adresverzoek te versturen naar vrienden en familie. Steeds meer mensen hebben zo makkelijk verzamelde adressen bij de hand, is de gedachte. PostNL zag het aantal adresverzoeken in de PostNL-app in december verdubbelen ten opzichte van de weken daarvoor.