Een halflege zak van Sinterklaas is niet ondenkbaar als het heerlijk avondje zich deze week weer aandient. De enorme drukte bij pakketbezorgers leidt tot langere wachttijden voor de consument. Maar dat niet alleen.
We kennen allemaal wel de voorpret van wachten op een pakketje. Als je niet uitkijkt, kan die echter zomaar omslaan in een ongezonde obsessie voor wanneer je ein-de-lijk je nieuwe televisie mag uittesten.
Dat ondervond een pakketbezorger in Utrecht vorige week, toen die plots klappen kreeg van een ontevreden klant. Kleinburgerlijke ergernis nam bezit van een inwoner van de Selderiestraat toen bleek dat de bezorger zijn pakket níet bij zich had. Hij deelde een paar rake klappen uit nadat hij als een wildebras in de laadruimte op zoek was gegaan naar zijn bestelling. De politie, die de man oppakte, karakteriseert het voorval als ‘een rare toestand’, aldus de NOS.
Gelukkig kunnen de meeste klanten gewoon hun geduld bewaren. Zij dienen wel vaker dan ooit een klacht in. De Consumentenbond registreerde drie tot vijf keer meer klachten dan vorig jaar. Vooral PostNL en DHL moeten het ontgelden.
Geen overbodige luxe dus, om te schetsen waarom je pakketje er momenteel langer over doet.
1. Black Friday brak wéér alle records
Niet alleen de pakketbezorgers, maar ook de sorteercentra maken overuren. December is al een drukke maand. De groeiende populariteit van extra 'koopmomenten' zoals Black Friday en Singles' Day komen daar nog bovenop.
In de aanbiedingen rondom die dagen slaan veel consumenten al cadeaus in voor Sinterklaas en kerst. Daarnaast doen ze zichzelf graag eens iets extra's cadeau, een fenomeen waar met name Singles' Day op inspeelt. Dat Sinterklaas amper een week na Black Friday komt, zorgt voor een bijna onmogelijke drukte in de bezorgketen, zo schrijft RTL Nieuws.
"In de logistiek stel je je in op gemiddeldes met bepaalde piekpatronen", vertelt consultant Bart van Eijden van IG&H. "Als die piek zich dagen achter elkaar voordoet en ook nog veel hoger is dan normaal, zoals nu met Black Friday dat al een week duurt en dan Sinterklaas, dan gaat alle rek eruit. Je hebt ruimte nodig om achterstanden te verwerken."
PostNL zegt dat het al dagen achtereen het dubbele aantal pakketten te verwerken heeft - of nog meer - ten opzichte van een normale dag. Het kantoorpersoneel helpt zelfs mee in de sorteercentra en de chauffeurs maken duizend ritten meer per dag dan normaal.
2. Tekort aan personeel
Op alle punten in de keten staan vacatures open. Er zijn te weinig mensen om de sorteermachines te bedienen en controleren, te weinig chauffeurs tussen depots en te weinig bezorgers die afleveren bij de klant. Van Eijden wijst erop dat het zeker geen onwil is: "De bedrijven zetten alles op alles en uit alle hoeken en gaten trekken ze nieuw personeel, maar het blijft moeilijk."
Wel is het een terugkerend probleem. Vorig jaar doken er rond deze tijd van het jaar ook vele duizenden vacatures op in de sector. DHL zocht toen met spoed 500 mensen en Coolblue begon al in 2016 met een eigen bezorgdienst. Levering via andere partijen liep te vaak spaak.
3. Verstopte depots en gebrekkige communicatie
Te weinig mensen om de pakketten te verwerken, leidt weer tot opstoppingen in de sorteercentra. Die zijn niet gebouwd op de doorlopende pieken zoals ze die nu voor hun kiezen krijgen.
Tegen RTL zegt logistiekexpert Van Eijden: "Als een lading pakketjes net te laat binnenkomt, vertrekken ze ook te laat. Dan krijg je een ophoping in zo'n depot en in de busjes voor de aflevering."
Daar komt bij dat er tegenwoordig meer bedrijven actief zijn in de pakketwereld. Meer webshops, meer vervoerders, distributiecentra en ook meer koeriers. De communicatie verloopt allesbehalve gesmeerd. "Vaak worden pakketjes op het laatste moment besteld, dus dan zit zo'n vervoerder met grote bergen pakketten. Er is weinig samenwerking, terwijl het aflevermoment bepalend is voor klanttevredenheid", geeft Van Eijden aan.
4. Pakketbezorgers staken voor betere arbeidsvoorwaarden
De verdrukking op de markt heeft deels te maken met onderaannemers die elkaar fors moeten beconcurreren om voor grote bezorgers als PostNL, DHL of DPD te 'mogen rijden'. Wederom geldt hier: op alle niveaus van de keten staan de prijzen onder druk. Bezorgen zou gratis zijn, als je afgaat op de voorwaarden van menig webshop.
De branchevereniging van de logistieke onderaannemers plande aanvankelijk een staking deze week. Die gaat niet door nadat PostNL dreigde de bestuursleden van de vereniging aansprakelijk te houden voor de geleden schade.
FNV plant echter nog wel prikacties namens werknemers van PostNL zelf, kondigde de vakbond maandag aan. Ze gaan zowel het werk kortstondig neerleggen als flyers bij de pakketten stoppen om de klanten van PostNL te informeren over hun looneisen.