PostNL wordt meer en meer een bedrijf dat online bestelde pakketjes aflevert. In het eerste kwartaal kwam voor het eerst meer dan de helft van de omzet van e-commerce.

Volgens topvrouw Herna Verhagen is dat een goed teken omdat de pakkettenbusiness een echte groeimarkt is door het alsmaar populairder worden van onlineshoppen.

De traditionele postmarkt blijft onder druk staan en PostNL zag het postvolume in de eerste drie maanden van dit jaar met bijna 10 procent verder afnemen. De omzet bij dit onderdeel liep op jaarbasis met 8 procent terug. Tegelijkertijd ging het pakketvolume met 16 procent omhoog. De opbrengsten dikten hier met 13 procent aan.

Alles bij elkaar ging er een omzet van 684 miljoen euro in de boeken, vergeleken met 674 miljoen euro in het eerste kwartaal vorig jaar. De operationele winst zakte wel, van 40 miljoen naar 22 miljoen euro. Onder de streep bleef 6 miljoen euro over, waar een jaar terug nog 14 miljoen euro winst in de boeken ging.

Strategische koers

PostNL praat zijn aandeelhouders dinsdag op een beleggersdag bij over de strategische koers. Zo wil het bedrijf de winstgevendheid van zijn pakketbezorgdienst de komende jaren verbeteren en de kosten omlaag brengen. Dit laatste kan bijvoorbeeld door de opening van een sorteercentrum dat speciaal gericht is op kleine pakketten in 2021.

De onderneming bevestigt verder haar eerder afgegeven winstprognose voor dit jaar. Heel nauwkeurige prognoses voor de komende jaren heeft PostNL nog niet. Of het lukt de winstgevendheid echt op te krikken is voor een groot deel afhankelijk van het wel of niet slagen van de overname van rivaliserend postbedrijf Sandd.

PostNL kondigde die deal in februari aan, maar toezichthouders moeten nog akkoord gaan. Dat kan nog knap lastig worden, aangezien PostNL en Sandd gezamenlijk vrijwel de hele markt voor briefbezorging in handen hebben. Politiek is er echter veel steun voor de consolidatie. PostNL gaat er vooralsnog van uit in het vierde kwartaal van dit jaar groen licht te krijgen voor de deal met Sandd. Dan zal het bedrijf met meer financiële voorspellingen komen.

LEES OOK: Online shoppen: Nederlanders verwachten snelle levering en sturen spullen erg vaak terug