- PostNL is vrijdag gestart met de voorverkoop van de allereerste Nederlandse cryptopostzegel.
- Voor ruim 9 euro krijg je een fysieke plakker en een digitale kopie in de vorm van een zogeheten non-fungible token (NFT).
- Hoewel de papieren versie slechts één design heeft, telt de digitale kopie vijf kleurvarianten met verschillende gradaties van zeldzaamheid.
- Lees ook: Een pakketje versturen wordt straks duurder: PostNL waarschuwt voor hogere tarieven vanwege hoge inflatie
PostNL is vrijdag gestart met de voorverkoop van de allereerste Nederlandse cryptopostzegel. De reguliere verkoop start op 22 september. De cryptopostzegel kost 9,05 euro per stuk.
Het postbedrijf heeft voor deze allereerste uitgave zijn krachten gebundeld met de Oostenrijkse Post, dat ervaring heeft met het uitgeven van cryptopostzegels. Op de postzegel prijkt een stier tussen Hollandse tulpen en de Nederlandse driekleur.
De cryptopostzegel bestaat uit twee delen. Het fysieke deel van de cryptopostzegel is als gewone postzegel te gebruiken. De digitale kopie, in de vorm van een zogeheten non-fungible token (NFT) kan worden bewaard in een digitale postzegelverzameling, maar kan ook worden verhandeld, geruild of weggegeven in de blockchain, een database waarin transacties worden opgeslagen.
Lees ook: Wat je moet weten over NFT’s: digitale verzameltokens die voor miljoenen verkocht worden
Hoewel de papieren versie slechts één design heeft, telt de digitale kopie vijf kleurvarianten met verschillende gradaties van zeldzaamheid. In Oostenrijk beslaat de zeldzaamste variant soms minder dan 1 procent van de totale oplage. De eerste oplage telt in dit geval 140 duizend stuks, zegt PostNL tegen de Volkskrant.
Volgens Bob van Ierland, directeur Mail Nederland bij PostNL, was er in aanloop naar de lancering al veel interesse in de cryptopostzegel. In de eerste drie weken na de aankondiging van de cryptopostzegel hebben al meer dan 2.000 cryptoliefhebbers zich aangemeld.
“De cryptozegel slaat aan bij jongeren, blijkt uit de Oostenrijkse ervaringen”, zegt productmanager Sacha van Hoorn van PostNL tegen de Volkskrant, “maar we verwachten ook interesse van de klassieke verzamelaar.”
Of het postbedrijf het bij het juiste eind heeft, valt nog te bezien. “Ik hoor verzamelaars er niet over”, zegt Martijn Bulterman tegen de Volkskrant. Hij is de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren en eigenaar van een veilinghuis. Bulterman verwacht niet dat ouderwetse verzamelaars gauw in crypto stappen.