- PostNL krijgt een boete van 2 miljoen euro opgelegd van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
- In 2019 bezorgde de postbezorger minder brieven op tijd dan het wettelijk minimum.
- Volgens PostNL was er sprake van overmacht, maar de ACM gaat daar niet in mee, bovendien daalt het percentage op tijd bezorgde brieven daalt al sinds 2014.
- Lees ook: Nieuwe btw-regels en vervoersknelpunten hinderden PostNL in slotkwartaal 2021.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft PostNL een boete van 2 miljoen euro opgelegd omdat het bedrijf in 2019 niet genoeg post op tijd bezorgde. Volgens PostNL was er sprake van overmacht, maar de autoriteit ging hier niet in mee.
In 2019 werd 94,34 procent van alle brievenbuspost op de eerstvolgende bezorgdag afgeleverd. De wet vereist dat minimaal 95 procent van de brieven binnen die tijd wordt afgeleverd.
Volgens de postbezorger onstonden er na de overname van concurrent Sandd problemen op het netwerk van dat bedrijf. PostNL besloot daarom een deel van de Sandd-post zelf te bezorgen, maar daarbij werd de tijdslimiet overschreden. De ACM vindt echter dat er geen sprake was van overmacht.
PostNL zou volgens de toezichthouder niet voldoende voorbereid zijn geweest op mogelijke problemen bij Sandd. Ook stond de postbezorging al voor de overname van Sandd onder druk. Het percentage op tijd bezorgde brieven daalt al sinds 2014, benadrukt de toezichthouder.
PostNL geeft aan bezwaar aan te tekenen tegen de boete en herhaalt zijn standpunt van overmacht. Voor de overname van Sandd kon PostNL niet veel informatie krijgen over hoe Sandd werkte omdat er wettelijke beperkingen waren op de uitwisseling van informatie, stelt het bedrijf. Daar had de ACM rekening mee moeten houden, vindt de postbezorger.