De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft de domeinnaam npo.nl gekocht van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie. Prijskaartje: 100 duizend euro.
Een woordvoerder van de NPO bevestigde dinsdag een bericht hierover in de Volkskrant.
De NPO zit nu op publiekeomroep.nl. Volgens de woordvoerder liep de vindbaarheid van de publieke omroep op internet de afgelopen tijd terug, terwijl het digitale domein juist steeds belangrijker wordt.
“We krijgen bijvoorbeeld steeds vaker de vraag waarom Goede Tijden, Slechte Tijden van RTL niet op Uitzending Gemist te zien is. Aan die onduidelijkheid willen we wat gaan doen”, stelt de woordvoerder.
Compensatie
Daarom besloot de NPO de domeinnaam te kopen. De andere optie was het veranderen van de eigen naam, maar dat zou meer geld kosten, zegt de woordvoerder.
De NPO laat aan de NOS weten dat de postduivenhouders alle verwijzingen naar de domeinnaam npo.nl aan moeten passen. De 100 duizend euro is deels bedoeld als compensatie daarvoor.
Kamervragen
De PVV wil opheldering over de kwestie. De partij, die voorstander is van forse bezuinigingen op de publieke omroep, vraagt zich af of de aanschaf van de domeinnaam wel een zinvolle besteding van
belastinggeld is.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl