Porsche wil voor het eind van dit decennium voet aan de grond krijgen in 15 nieuwe landen, voornamelijk op het Afrikaanse continent.

Dat zei directeur Bernhard Maier van de Duitse sportwagenfabrikant zondag bij de opening van ’s werelds grootste Porschedealer in de Chinese stad Shanghai. Maier gaf niet aan welke landen het bedrijf op de korrel heeft.

Het betreden van nieuwe markten is een wezenlijk onderdeel van de groeistrategie van Porsche dat zichzelf ten doel heeft gesteld in 2015 of 2016 een verkoopniveau van 200.000 auto’s per jaar te realiseren. Porsche droeg in de eerste helft van dit jaar 1,3 miljard euro bij aan de operationele winst van 5,8 miljard euro van moederbedrijf Volkswagen, goed voor de derde plek achter Audi en VW.

De verkopen in China zullen blijven toenemen, verwacht Maier. Porsche denkt in 2016 ongeveer 100 dealers in het land te hebben, bijna een verdubbeling ten aanzien van de huidige 57. China is de voornaamste markt voor de Porschemodellen Cayenne en Panamera, maar het bedrijf wil vooral de verkoop van het oermodel 911 in het land aanjagen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl