De Duitse sportwagenfabrikant Porsche verwacht de verkopen na het recordjaar 2013 verder op te voeren.

Tot een hogere winst leidt dat waarschijnlijk niet, omdat het bedrijf ook fors investeert in nieuwe technologie en uitbreiding van de productiecapaciteit. Dat maakte het dochterbedrijf van Volkswagen vrijdag bekend.

Porsche bracht vorig jaar 162.145 auto’s aan de man, 15 procent meer dan in 2012. Dat leverde 14,3 miljard euro aan inkomsten op. De omzetgroei bleef daarmee beperkt tot 3 procent, mede als gevolg van de sterke eurokoers. De operationele winst steeg met 6 procent tot 2,6 miljoen euro, een resultaat dat het bedrijf dit jaar minstens wil evenaren.

In de eerste 2 maanden van 2014 namen de verkopen met 3 procent toe. Die trend zal volgens topman Matthias Müller in de loop van het jaar versterken, mede dankzij de nieuwe Porsche Macan, een compacte sportieve terreinwagen (suv) die in april op de markt komt.

Financieel directeur Lutz Meschke zei dat de komst van de Macan wel tot hogere personeelskosten en afschrijvingen leidt. Ook moet de autofabrikant meer investeren in de ontwikkeling van nieuwe technologie, om ervoor te zorgen dat zijn auto’s klaar zijn voor een toekomst met wereldwijd strengere milieunormen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl