- Dure auto’s gaan als warme broodjes over de toonbank, ondanks de torenhoge inflatie.
- Porsche verkocht vorig jaar bijna 310.000 auto’s, 3 procent meer dan in 2021.
- Bij de sportwagenfabrikant waren SUV’s het meest in trek, zoals de Porsche Cayennne.
- Lees ook: BMW verslaat Mercedes opnieuw en blijft ook in 2022 aan kop in het premiumsegment
De hoge inflatie heeft vorig jaar nog weinig invloed gehad op de populariteit van dure auto’s.
Sportwagenfabrikant Porsche verkocht in 2022 meer bolides dan een jaar eerder. Onder andere in Europa, waar de prijzen voor energie door de Russische inval in Oekraïne hard stegen, groeide het merk.
Eerder werd al bekend dat een ander luxemerk uit de Volkswagen-groep, Bentley, meer auto’s wist te verkopen dan een jaar eerder.
Porsche leverde vorig jaar 309.884 auto’s af, een stijging van 3 procent ten opzichte van 2021. In Europese landen, met uitzondering van thuisland Duitsland, verkocht het bedrijf 7 procent meer auto’s. In Noord-Amerika was er geen sprake van een stijging of daling. In China, de grootste afzetmarkt voor Porsche, daalden de verkopen door coronaproblemen met 2 procent.
Bij Porsche waren SUV's het meest in trek, zoals de Porsche Cayenne.
Marketingdirecteur Detlev von Platen benadrukte in een toelichting dat de autofabrikant kampte met toeleveringsproblemen en een tekort aan onderdelen. Dat raakte vooral de verkoop van elektrische modellen.