Met een rijke geschiedenis in autoraces heeft het Duitse luxemerk Porsche absoluut een reputatie hoog te houden. Aan fans geen gebrek, maar toch probeert de automaker een nieuw klantensegment aan zich te binden.
Daarom was er dit jaar een primeur: Porsche besteedde voor het eerst in 23 jaar een fiks bedrag aan reclame voor de Super Bowl, de finale van het American Football-seizoen in de VS.
In de commercial struinen werknemers van het Porsche Museum in Stuttgart het land af op zoek naar één van hun collega’s die er met de nieuwe, volledig elektrische Porsche Taycan vandoor is. In het reclamefilmpje passeren verschillende iconische Porsche-modellen de revue, waaronder de Le Mans 917K en de huidige generatie 911 Carrera 4S.
Zulke iconen naast een nieuwe elektrische Taycan? Het is wel een beetje appels met peren vergelijken. Het is sowieso lastig om een elektrische auto met conventioneel aangedreven auto’s te vergelijken op basis van prestaties. Zo hebben elektrische auto’s het voordeel van een betere torsie.
Lees ook: Waarom Audi en Mercedes nerveus worden van de Tesla Model Y
En toch, al is het alleen maar uit nieuwsgierigheid, moet je even naar beneden scrollen en kennis maken met de Taycan. En met een trits andere felbegeerde Porsche-klassiekers.
De Porsche Taycan, hoofdrolspeler in de Super Bowl-commercial van het Duitse automerk, is Porsches poging om Tesla naar de kroon te steken met een volledig elektrische sedan.
De Taycan heeft drie smaken: de 4S is goed voor 522 of 563 pk, de Turbo claimt er 670 en de Turbo S braakt er 750 pk uit. Met de overboost-functie kunnen de Turbo-versies (die overigens geen echte turbo aan boord hebben, want het zijn elektrische auto's) extra snelheid maken wanneer dat nodig mocht zijn.
Bron: Carbuyer
Volgens Porsche trekt de Turbo S in 2,6 seconden op tot 100 km/u. Autoblad 'Car and Driver' ontdekte tijdens een test dat deze snelheid al in 2,4 seconden werd gehaald.
Bron: Car and Driver
De Turbo S bereikt naar verluidt een topsnelheid van 260,5 km/u.
De Taycan heeft een dubbele motoropstelling die alle vier de wielen aandrijft. De 4S heeft een accu van 79,2 kWh, de Turbo op eentje van 93,4 kWh.
Baanbrekend in elektrische auto's is de versnellingsbak met dubbele koppeling van de Taycan. Goed voor een ongelooflijke acceleratie. Veel conventionele auto's met verbrandingsmotoren zouden moeite hebben om de Taycan bij te houden.
De achtervolging in de commercial nodigt wél uit om de Taycan aan de werkelijke snelheden van alle modellen te toetsen.
De Carrera GT, die in beperkte oplages tussen 2003 en 2007 werd geproduceerd, beschikt over een 5.7-liter V10-motor met 605 pk.
Bron: Car and Driver, Motor Authority
Porsche claimde een snelheid van 100 km/u in 3,5 seconden vanuit stilstand met een topsnelheid van 329,8 km/u. Daarmee is de Carrera bijna een seconde trager dan de Taycan Turbo S.
De 918 Spyder topt met een snelheid van 344,3 km/u dankzij de hybridemotor die goed is voor 887 pk.
Bron: Porsche
De Spyder sprint naar 100 km/u in een door Porsche geschatte tijd van 2,5 seconden en is daarmee nauwelijks langzamer dan de 2,4 seconden van de Taycan Turbo S.
De 718 Cayman GT4 (prijskaartje vanaf 89.985 euro) heeft 414 pk onder de motorkap. Volgens Porsche blaast deze bak zich in 4,2 seconden naar de 100 km/u.
Bron: Porsche
Ook zegt Porsche dat deze auto 302 km/u haalt.
De 2020 911 Carrera 4S heeft 443 pk onder de kap. Zegt Porsche. Met die combinatie lanceert de 4S naar 100 km/u in slechts 3,4 seconden.
Bron: Porsche
De Porsche 930 Turbo was ooit de snelste auto in Duitsland. Gemeten snelheid: in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u dankzij de 300 pk onder de kap.
Bron: Porsche, Road and Track
Voor 267.596 euro rij je een 911 GT2 RS - de allerkrachtigste 911 ooit. Deze 911 komt met 700 pk.
Bron: Car and Driver