- Ook Porsche springt in op de hype rond kunstmatige intelligentie die door de komst van ChatGPT in een stroomversnelling is gekomen.
- Het automerk presenteert een door GPT-3 aangedreven chatbot die advies kan geven op basis van informatie van echte Nederlandse ondernemers.
- Business Insider sprak met de makers over de werking, de beperkingen en de toekomst van de AI-chatbot genaamd ‘Garage Mentality’.
- Lees ook: Artificial intelligence groeit op de beurs uit tot een markt van €85 miljard tegen 2025, zegt vermogensbeheerder UBS
Artificial intelligence (AI) is al langer dan vandaag een buzzwoord in de techwereld. Bijna elk bedrijf dat enige vorm van automatisering aanbiedt, zegt dat het met behulp van AI het product nog beter heeft gemaakt. Maar met het openbaar toegankelijk maken van de bot ChatGPT, lijken toepassingen van kunstmatige intelligentie in een nog veel grotere stroomversnelling geraakt te zijn.
Dat zorgt er weer voor dat opnieuw veel bedrijven met AI-toepassingen komen. Niet gek natuurlijk, want je hoeft tegenwoordig alleen maar te hinten op het gebruik van iets van AI-bedrijf OpenAI, de maker van onder andere ChatGPT, en de marktwaarde van je bedrijf verdubbelt binnen een paar uur.
En zo deed ook autofabrikant Porsche een poging om mee te liften op de hype. Het introduceerde deze week een chatbot voor en door ondernemers.
Porsche noemt de tool ‘Garage Mentality‘, dat verwijst naar de mentaliteit die ondernemers vaak moeten hebben. Het starten vanuit een garage en dromen over iets groters. “Zo is Porsche immers ook ooit begonnen. In een schuurtje ergens in Oostenrijk, waar iemand een gat in de markt zag en niet veel later zijn eerste auto die garage uit duwde”, zegt PR Manager Jasper Koek van Porsche tegen Business Insider.
Die mentaliteit moet terugkomen in de antwoorden die je de AI-tool stelt. En daarbij zouden ze vooral inspirerend moeten zijn, want juist daarvoor zou je bij deze chatbot moeten aankloppen. Hij heeft namelijk een specifiek doel: het helpen van ondernemers bij het ondernemen.
Wij mochten de Garage Mentality even aan de tand voelen en begonnen met een simpele vraag over hoe hoog de vennootschapsbelasting is. En direct liepen we tegen een grens aan, want we kregen als antwoord “Je kunt hier terecht voor vragen over ondernemerschap. Stel een vraag.”
Gelukkig konden we dit probleem voorleggen aan van de makers van de tool, hoofd technologie Luke Vink van Dentsu Creative Amsterdam. Toen we de kwestie aan hem uitlegde, kwam al snel naar boven dat ze de chatbot wellicht iets te weinig hadden geleerd, of te veel hadden beperkt.
Dezelfde technologie als ChatGPT
Achter de schermen werkt de tool van Porsche namelijk op exact dezelfde technologie als ChatGPT, het large language model GPT-3. Deze kan de informatie zonder problemen, al dan niet fout, oprakelen.
Maar omdat Porsche een duidelijk doel voor ogen had, is de invloed van GPT-3 vooral beperkt tot de spreektoon waarin de antwoorden worden gepresenteerd, niet zo zeer de inhoud, vertelt Vink. “Hiervoor experimenteerden we zelfs met de manier van spreken van bijvoorbeeld Steve Jobs. Maar al snel bleek dat dit niet zo bijzonder is als het lijkt, dus kozen we voor een vooral positieve instelling van de bot.”
De dataset die Garage Mentality voor de antwoorden gebruikt, is voornamelijk afkomstig van Nederlandse ondernemers en hun verhalen. Daarvoor heeft Porsche enkele honderden artikelen over ondernemers in de regio van Amsterdam (legaal) verzameld.
Waarom alleen de regio Amsterdam? “Tijdsgebrek. We zijn pas twee maanden bezig en iets invoeren kost nu eenmaal veel tijd. Maar we zijn voornemens om de AI de aankomende periode nog veel bij te leren, dus zijn antwoorden zullen nog beter worden”, zegt de ontwikkelaar.
Richting geven aan de AI-chatbot
Naast het gebruiken van de eigen dataset, maakte Porsche nog wat specifieke keuzes. Zo stuurt het (vanzelfsprekend) richting antwoorden die relevantie hebben met Porsche en zijn er bepaalde beperkingen opgesteld die enkele risico’s afdekken.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het zogenoemd 'hallucineren' van AI-chatbots. Als dat gebeurt, gaat de chatbot ietwat vreemde antwoorden geven, zoals de liefde aan de gebruiker verklaren. Dit gebeurt voornamelijk in langere chatsessies, en de tool van Porsche is daarom beperkt tot één vraag en één antwoord per keer. Je kunt dus geen vervolgvragen stellen.
Dit alles komt uit het idee dat Porsche liever met een wat beperkte AI-tool start. “Zie je wat er nu met ChatGPT en Bing gebeurt. Dat Microsoft na wat controverse de vangrails plaatst. Dat willen we eigenlijk voorkomen. We beginnen liever klein, testen veel en breiden op een rustige manier de functionaliteiten uit op een manier waarop we kunnen vertrouwen dat het goed gaat”, legt Vink uit.
Dat verklaart ook de ietwat opvallende keuze om de antwoorden vooralsnog vrij generiek te houden. We vroegen bijvoorbeeld hoe we een WEB3-adviesbureau in de markt konden zetten met een innovatieve marketingcampagne. Daarop kregen we als antwoord dat Porsche ons kon helpen met data, inzicht en kennis en dat we zeker een innovatieve marketingcampagne moesten inzetten.
Op de vraag of de tool een voorbeeld had van zo’n campagne, kregen we de suggestie om te kijken naar Porsche, en hoe deze marketing uitvoert. We kregen dus niet direct een voorbeeld van een van de ondernemers die hun medewerking aan de chatbot verleende, zoals de oprichter Guillaume Philibert van modemerk Filling Pieces, de mede-oprichter Tom Peeters van online-supermarkt Crisp en oprichter Merel van Helsdingen van het NXT-Museum. Sterker nog, als je er specifiek naar vraagt, loopt de bot vast.
Maar het is goed om te zien dat Porsche iets probeert dat een unieke draai geeft aan de bruikbaarheid van AI-tools. Het ziet een toekomst waarbij Garage Mentality ondernemers daadwerkelijk kan ondersteunen in hun dagelijkse werkzaamheden, bij het oplossen van problemen en het vinden van nieuwe kansen.
Dat daarbij vooral gebruik wordt gemaakt van de kennis van bestaande ondernemers is zowel een beperkende factor als een kracht. Met dit in het achterhoofd, kan je er met enige zekerheid van uitgaan dat de antwoorden die Garage Mentality je voorschotelt, indirect afkomstig zijn van een gelijkgestemde die waarschijnlijk tegen hetzelfde vraagstuk aanliep en dit kon oplossen.
Toch lijkt het erop dat Porsche de chatbot iets te gehaast op de markt heeft gebracht. Op dit moment werkt hij nog te generiek en kan hij soms helemaal niet antwoorden.
Maar als we de belofte van Porsche geloven, om de tool nog jaren aan te houden en te verbeteren, dan zou dit weleens een goede vraagbaak voor Nederlandse ondernemers kunnen worden. Voor nu ben je met algemene ondernemersvragen waarschijnlijk nog beter af met een belletje naar de KvK.