- De verwachtingen voor de online verkopen op Black Friday zijn weer hoog gespannen.
- De populariteit van het uit de VS overgewaaide koopjesfestijn past in een trend van groei bij online shoppen.
- Inmiddels doet 8 op 10 Nederlanders boven de twaalf jaar wel eens een aankoop in een webwinkel.
- Lees ook: Met deze aankopen ben je op Black Friday daadwerkelijk goedkoper uit – en bij deze niet
Ondanks alle kritiek op het koopjesfestijn Black Friday doen Nederlanders ook dit jaar waarschijnlijk weer recordaankopen. Dat past in een patroon van de groei van online shoppen in het algemeen.
In de eerste helft van 2024 hebben ruim 8 op de 10 Nederlanders van 12 jaar of ouder iets online gekocht. Dat is het hoogste aantal ooit gemeten, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op Black Friday, het Amerikaanse koopjesfestijn dat ook in Nederland wordt gebruikt om consumenten met kortingsacties naar winkels en webshops te lokken.
Eerder deze maand meldden analisten van ABN AMRO dat Black Friday en Cyber Monday steeds populairder worden in Nederland. Bijna zes op de tien consumenten verwachten volgens de bank deze periode een aankoop te doen. Vorig jaar was dat nog bijna vier op de tien.
De meeste Nederlanders gaan volgens de bank voor koopjes in de categorieën kleding, schoenen en elektronica. Maar ook speelgoed, games en drogisterij- en parfumerieartikelen zijn in trek.
Online shoppen: de meest gekochte producten
Het online kopen van producten steeg sterk in 2020 en 2021, toen mensen tijdens de coronapandemie meer aan huis gebonden waren. Na een lichte daling in 2022 nam het in 2023 en 2024 weer toe. Consumenten kopen online echter niet alleen producten, maar ook steeds meer diensten. Zo is volgens het CBS het online kopen van bus- of treinkaartjes, vliegtickets en een taxirit sterk toegenomen.
Ook het online boeken van een vakantieaccommodatie van een particulier zoals via Airbnb of Huizenruil.com is sterk toegenomen. Daarnaast boekten meer mensen een hotelkamer of andere vakantieaccommodatie online bij een hotel, reisbureau of Booking.com.
Kijk je naar de onderstaande tabel van producten die het meest onlpine worden gekocht, dan bestaat de top 7 uit kleding en schoenen, maaltijden, cosmetica en parfum, sportartikelen, meubels en woonaccessoires, verzorgingsartikelen en etenswaren.
Vooral onder 25- tot 45-jarigen is het kopen via internet populair. In 2024 kocht 94 procent van hen online goederen of diensten. Van de 75-plussers kocht 41 procent online, vergelijkbaar met een jaar eerder. De toename was het grootst onder 65- tot 75-jarigen. In 2023 winkelde 64 procent van hen online, in 2024 was dat 73 procent.
Het CBS houdt deze gegevens sinds 2014 bij. De jaarlijkse enquête werd gehouden van april tot juli onder ongeveer 6000 mensen van 12 jaar of ouder. In de aanloop naar de feestdagen laten de aankopen vaak een piek zien in november en december.