Modeplatform Lyst heeft de de lijst van populairste modehuizen in het vierde kwartaal van 2018 gepubliceerd. Luxemerken als Gucci, Balenciaga en Versace gooien hoge ogen.

Dit komt overeen met recente data van marktonderzoeksbureau NDP Group, waaruit blijkt dat de verkoop van luxeproducten in de VS de laatste jaren is gestegen met 50 procent. Vooral de verkoop van dure kleding en schoenen is gegroeid.

Lyst heeft de ranglijst opgesteld door het online-shopgedrag van zo’n vijf miljoen consumenten per maand te analyseren. Hierbij werd gekeken naar hoe shoppers zoeken, browsen en kopen bij zo’n 12.000 online winkels. Ook data van Google en social media over zoekopdrachten, ‘mentions’ en ‘engagement’ zijn meegenomen in de analyse.

Dit zijn de populairste modemerken van het moment:


10. Burberry

Foto: Facebook/Burberry

Ondanks de nodige scepsis over de comeback-pogingen van Burberry, resoneert de vernieuwde look van het merk bij klanten, aldus het rapport van Lyst.

Bij Burberry is boel de opgeschud: in 2017 verliet creatief directeur Christopher Baily het bedrijf, dat sindsdien onder leiding staat van de Italiaan Marco Gobetti.

Volgens Lyst brengt Burberry steeds limited editions uit die exclusief verkrijgbaar zijn op Instagram en WeChat, de Chinese equivalent van WhatsApp. De gelimiteerde oplagen zijn binnen enkele uren uitverkocht.


9. Valentino

Foto: Een model showt een creatie van Valentino tijdens de presentatie van de herfst/wintercollectie 2019 in Parijs. Bron: AP Photo/Thibault Camus

Valentino had een drukke start van het vierde kwartaal dankzij Gwyneth Paltrow. De actrice die zich tot zakenvrouw heeft ontpopt, droeg een bruidsjurk van Valentino toen ze afgelopen september in het huwelijksbootje stapte met Brad Falchuk.


8. Vetements

Foto: Matches Fashion

Vetements behoudt zijn plek in de top 10. Het merk piekte op social media nadat actrice Tilda Swinton een rode jurk van Vetements droeg tijdens het Sitges Film Festival in Spanje dat in oktober plaatsvond.


7. Stone Island

Foto: Facebook/Stone Island

Stone Island is teruggekeerd in de top 10 na zes maanden afwezigheid. Het aantal zoekopdrachten voor het merk steeg met 122 procent in de het vierde kwartaal. Op social media werd Stone Island meer dan 300 duizend keer genoemd.


6. Versace

Foto: Facebook/Versace

Versace stond afgelopen jaar in het middelpunt van de belangstelling toen het modehuis werd gekocht door Michael Kors, inmiddels Capri Holdings, voor 2,12 miljard dollar. Capri wil de omzet van het merk laten groeien van 808 miljoen dollar naar 2 miljard, onder meer door het aantal winkels van 200 naar 300 op te schroeven en door een uitbreiding van het assortiment schoenen en accessoires.


5. Fendi

Foto: De lancering van de Fendi Mania-capsulecollectie op 16 oktober 2018 in Beverly Hills, Californië. Bron: Getty/Stefanie Keenan

In oktober lanceerde Fendi de capsulecollectie Fendi Mania, waarop een mix van het Fendi- en Fila-logo prijkt dat is ontworpen door een Instagram-artiest. De lancering vond plaats in negen steden waardoor het merk piekte op social media, aldus Lyst.


4. Moncler

Foto: Facebook/Moncler

Moncler schopte het niet alleen tot de vierde plek in deze ranglijst, de luxe gewatteerde jassen van het merk staan ook in de lijst populairste producten van Lyst.


3. Balenciaga

Foto: Rich Polk / Getty Images

Lelijke sneakers zijn nog steeds helemaal 'en vogue' en dus blijft Balenciaga 'shinen' met zijn collectie sportieve stappers. Shinen deed ook Michelle Obama toen ze de hevig glinsterende, goud-zilveren lieslaarzen van Balenciaga droeg tijdens de promotie van haar biografie Becoming. Met deze extravagante hakken van 4.000 dollar aan haar voeten gaf de voormalige first lady het merk een boost.


2. Off-White

Foto: Facebook/Off-White

Off-White blijft het internet domineren. Het high-end streetwear-merk is ontsproten uit het hoofd van Virgil Abloh, de artistiek directeur van Louis Vuitton Menswear. In 2017 ging Off-White een samenwerking aan met Nike die voortduurde tot in 2018. Volgens Lyst was de Off-White x Nike The Ten een van de populairste samenwerkingen van het jaar. Toch heeft Abloh op zijn Instagram gesuggereerd dat hier een einde aan komt.


1. Gucci

Foto: Business Insider/Jessica Tyler

Gucci regeert aan de top van de lijst, een succes dat mede te danken is aan creatief directeur Alessandro Michele die sinds 2015 de scepter bij het merk zwaait. Michele weet wat jonge mensen willen: eclectische ontwerpen met felle kleuren en patronen die in het oog springen en het goed doen op Instagram, zo schreef Business Insider na een bezoek aan een Gucci-winkel.

Tussen oktober en december zochten meer dan 6 miljoen shoppers naar Gucci-accessoires, momenteel een van de meest populaire modeproducten, aldus Lyst.

LEES OOK: Elon Musk verkoopt zijn huis in Los Angeles voor zo’n €4 miljoen – neem een kijkje binnenin