Medewerkers van een Schotse supermarkt hebben te verstaan gekregen dat ze geen Pools mogen praten met Poolse klanten.
Ook mogen ze niet langer Pools met elkaar praten tijdens lunchpauzes. Doen ze dat toch, dan kunnen ze vertrekken, luidt het ultimatum van het management van de Lidl in Kirkcaldy.
Broodafdeling
“Ik probeerde nog aan de manager uit te leggen dat veel klanten die geen Engels spreken juist naar dit filiaal komen, omdat ze weten dat er Poolse bediening is aan de kassa, de broodafdeling en ook op de winkelvloer”, zegt een medewerker die anoniem wil blijven tegen The Scotsman.
Een woordvoerder van Lidl UK laat weten dat het bedrijfsbeleid is dat medewerkers altijd Engels spreken met klanten, ongeacht wat hun nationaliteit is. “Dit komt al onze klanten en tevens onze medewerkers ten goede en staat duidelijk in het werknemershandboek, dat ieder personeelslid ontvangt tijdens zijn training.”
Divers
Die instructies hebben personeelsleden maar op te volgen, maakte de woordvoerder duidelijk. “We zijn er trots op om een internationale werkgever te zijn met een divers personeelsbestand”, voegde hij eraan toe.
De anonieme medewerker vindt het discriminatie. "Dit heb ik nog niet meegemaakt in de tien jaar dat ik in Schotland woon. Het is echt jammer om gedwongen te worden Engels te praten tegen mensen die het niet verstaan en niet weten waar ze aan toe zijn."
Petitie
De Poolse klanten laten het er niet bij zitten: er worden handtekeningen verzameld voor een petitie, die naar Lidl's hoofdkwartier in Duitsland gaat.
Een 35-jarige Poolse zakenman uit Kirkcaldy vindt het "een van de belachelijkste ideeën" die hij ooit heeft gehoord. "Ik kan me niet voorstellen dat ergens anders in Europa een Britse medewerker geen Engels mag praten met een Britse klant."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl