- Brandstofprijzen zijn gedaald na de accijnsverlaging in april, maar kruipen sinds enkele weken weer omhoog.
- Automobilisten gooien vanwege de hoge prijzen hun tank minder vol en nemen vaker de fiets, komt naar voren uit een analyse van ING, waar radiozender BNR melding van maakt.
- Volgens de belangenvereniging voor tankstations BETA geven automobilisten 10 tot 15 procent minder uit dan voor de coronapandemie.
- Lees ook: Blik op je Geld: energieprijzen dalen in mei, hypotheekrente stijgt minder hard
De piek van brandstofprijzen die afgelopen maart te zien was, is inmiddels achter de rug. Dat komt mede door de verlaging van de accijns op benzine en diesel per 1 april. Tot het einde van het jaar is de accijns op benzine en diesel verlaagd met respectievelijk 17,3 cent en 11,1 cent per liter.
In de onderstaande grafiek is het effect van de accijnsverlaging van benzine en diesel van begin april goed te zien. Tegelijk blijkt dat vooral de benzineprijs sindsdien weer iets is opgelopen.
Brandstofprijzen: benzine en diesel
De prijs per liter ongelode benzine is op 16 mei opgeklommen tot 2,18 euro, blijkt uit data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), op basis van gegevens van tankpasuitgever Travelcard. De dieselprijs is na de daling van begin april min of meer stabiel gebleven.
Verschillen tussen de prijsontwikkeling van diesel en benzine op de korte termijn hebben vaak te maken voorraadverschillen de productiecapaciteit van raffinaderijen.
Automobilisten gooien tank minder vol op te besparen op dure brandstof
De hoge prijzen van diesel en benzine zetten automobilisten aan om hun tank minder vol te gooien om zo wat geld te besparen, zo meldt radiozender BNR maandag op basis van een analyse van economen van ING. Die hebben gekeken naar de huidige pinomzet bij tankstations en dat vergeleken met transacties van september vorig jaar.
De brandstofprijzen zijn met 21 procent omhoog gegaan sinds september vorig jaar, terwijl de pinomzet bij tankstations slechts met 15 procent is gestegen.
Dat de omzetstijging bij tankstations achterblijft bij de prijsstijging van benzine en diesel kan er volgens de economen van ING op duiden dat automobilisten hun tank minder vol gooien, goedkopere pompstations kiezen en vaker met de fiets gaan.
Belangenvereniging voor tankstations BETA bevestigt dit beeld. Volgens voorzitter Ewout Klok geven automobilisten 10 tot 15 procent minder uit dan voor corona. Hij vindt dat de automobilisten bewuster rijden. Ze gooien niet automatisch hun tank vol, maar beoordelen elke keer hoeveel ze nodig hebben. Bovendien werken nog steeds best veel mensen thuis.
Pomphouders krijgen het met name de komende maanden zwaar, vreest de belangenvereniging. Dan wordt de benzineaccijns in Duitsland met 30 cent verlaagd. In Nederland bedroeg de verlaging 17 cent.
"Nederland is al het duurste land om in te tanken binnen de EU. Nu Duitsland stukken goedkoper wordt, gaan pomphouders in de grensprovincies echt tropenmaanden tegemoet", zegt Klok tegen BNR. Hij pleit daarom voor een btw-verlaging. Brandstof valt momenteel onder het allerhoogste tarief van 21 procent.