Ook Pvda-leider Diederik Samsom stelt in het radioprogramma dat de constructie ,,gewoon niet deugt”. Hij betwijfelt niet dat een belastingroute volgens de wet kan, maar vindt het toch een ,,bizarre constructie”.
Eerder op de dag liet SP-Kamerlid Farshad Bashir zich in gelijksoortige bewoordingen uit. Hij noemt de werkwijze van de NS schandalig en onacceptabel. Hij stelt dat een staatsbedrijf – de Staat is enig aandeelhouder van de NS – het goede voorbeeld moet geven.
Belastingroute
De NS zette in 1998 een belastingroute via Ierland op met als doel de winstbelasting te drukken. Onderdeel daarvan is het Ierse dochterbedrijf NS Financial Services, dat treinen aan de NS verhuurt, zegt het spoorwegbedrijf.
De treinen zijn op papier Iers, maar hebben nooit in Ierland gereden. Volgens een woordvoerder van de NS is deze constructie ,,volstrekt legaal” en is het bij vervoerders gebruikelijk om op deze manier eigen materieel terug te leasen.
9 procent
De NS heeft de laatste jaren gemiddeld 9 procent belasting betaald in Ierland. In totaal heeft de belastingroute de Ierse schatkist 94 miljoen euro opgeleverd, aldus de NS.
Volgens de ministeries van Infrastructuur en Milieu en van Financiën staat het bedrijven ,,in beginsel vrij om in het buitenland activiteiten te verrichten''. Daar hoort dan ook bij dat in het buitenland belasting wordt betaald. De NS doet dan ook niets onwettigs, aldus de ministeries.
Volgens de departementen zit het dochterbedrijf van NS in Ierland omdat daar het investeringsklimaat voor leasemaatschappijen gunstig is. ,,Maar we hadden liever gezien dat de activiteiten in Nederland hadden plaatsgevonden'', aldus staatssecretaris Frans Weekers van Financiën.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl