- Polestar toont met de Polestar O2 Concept de toekomstvisie van het merk.
- De roadster is gemaakt van verschillende soorten aluminium die allemaal gelabeld zijn voor optimale recycling.
- Als extraatje is de O2 uitgerust met een eigen autonome drone die 90 kilometer per uur kan halen en de bestuurder en de auto tijdens het rijden kan filmen.
- Lees ook: Lexus toont de toekomst van het merk met een ‘high performance’ sportwagen die rijdt op solid state-accu’s
Het Zweedse automerk Polestar toont een sportieve en dakloze toekomstvisie met de Polestar O2-roadster. Het conceptmodel heeft duurzaamheid als belangrijkste peiler, naast uitmuntend rijplezier.
De compacte auto is zo ontwikkeld dat hij een sublieme wegligging heeft die optimaal gebruikt maakt van de elektrische aandrijflijn. Daarnaast heeft hij nog een aparte verrassing onder de achterklep verborgen.
Bekijk de Polestar O2 Concept
Bekijk de Polestar O2 Concept
-
De Polestar O2 Concept is het nieuwste conceptmodel van het Zweedse merk. Dit keer geen elektrische SUV, of een luxe, hybride Grand Tourer, maar een compacte elektrische roadster.
Foto: Polestar
-
Het is het eerste elektrische model van het merk dat zonder dak kan rijden. Daarmee moet het als voorbeeld dienen voor de toekomst van Polestar.
Foto: Polestar
-
De Polestar O2 heeft namelijk de belangrijke taak om de toekomstvisie van het merk te communiceren naar mensen zoals jij en ik. En dat gaat om meer dan alleen de looks.
Foto: Polestar
-
Zo heeft de O2 wat nieuwe technologische ontwikkelingen aan boord die vanzelfsprekend vooral op duurzaamheid zijn toegespitst.
Foto: Polestar
-
De duurzaamheidsteams van Polestar zijn van mening dat materialen altijd moeten kunnen worden gerecycled. Daarom is het exterieur gemaakt van verschillende soorten aluminium, allen met hun eigen label, zodat ze beter kunnen worden gerecycled.
Foto: Polestar
-
Maar ook in het interieur is duurzaamheid de belangrijkste drijfveer geweest. Zo is het compleet opgetrokken uit een thermoplastisch ‘monomateriaal’. Met andere woorden: een basismateriaal waaruit meerdere onderdelen vervaardigd kunnen worden.
Foto: Polestar
-
En daar stopt het niet, want alle zachte onderdelen, zoals schuim, lijm, 3D-gebreide vezels en niet-geweven laminaten, zijn gemaakt van gerecycled polyester.
Foto: Polestar
-
Polestar denkt dat eigenaren van deze auto zichzelf graag filmen en de video’s ervan op sociale media delen. Daarom hebben ze een zeer speciale verrassing in de achterkant van de auto verstopt.
Foto: Polestar
-
Onder de achterklep bevindt zich een autonome drone met een camera. Deze kan geactiveerd worden om prachtige shots te maken, terwijl de bestuurder aan het rijden is, of poseert naast de bolide.
Foto: Polestar
-
Als de drone klaar is met filmen, kan hij zichzelf weer terugvliegen naar zijn plek in de auto. Daarna worden de beelden automatisch gesynchroniseerd met het multimediasysteem in de auto.
Foto: Polestar
-
Als dat gebeurd is, kan de bestuurder de beelden met het 15-inch touchscreen in het dashboard bewerken en delen.
Foto: Polestar
-
Maar voor de sportieve rijshots is er natuurlijk meer nodig dan een leuk uitziende auto. Hij moet ook goed weggedrag vertonen. En laat dat nu ook net een speerpunt zijn geweest bij de ontwikkeling van de Polestar O2
Foto: Polestar
-
De auto heeft een lange wielbasis, maar kleine overhangen aan de voor- en achterkant. Daarnaast is hij vrij breed en laag gebouwd. Alles om de gewichtsverdeling en balans te optimaliseren.
Foto: Polestar
-
Tel daarbij het lage zwaartepunt en het elektrische vermogen van de auto op, en je hebt een prima basis om lekker te scheuren.
Foto: Polestar
-
Of zoals ze bij Polestar zelf zeggen: “Het gaat bij Polestar om meer dan alleen sprinten in rechte lijnen. Pas als je gaat sturen, begint het echte plezier”.
Foto: Polestar
-
Om er zeker van te zijn dat die ervaring echt optimaal is, heeft Polestar meerdere aerodynamische gaten en gleuven in de auto en diens bodem verwerkt. Alles om hem zo strak mogelijk op de weg te laten plakken.
Foto: Polestar
-
En ja, daarbij is de keuze om het dak eraf te laten ook weloverwogen. Zonder dak is de rijervaring namelijk veel meeslepender dan bij een dichte auto. Al mist het gerommel van een V8 nog wel.
Foto: Polestar
-
En zoals bij veel conceptmodellen het geval is, heeft ook Polestar geen intentie om deze auto te gaan produceren. Er staan voor nu drie nieuwe modellen op de planning: de Polestar 3 en 4 zijn SUV’s en de Polestar 5 wordt een 4-deurs Grand Tourer.
Foto: Polestar