Een avontuurlijke vakantie, daar had Florian Grashäftl trek in. Maar zijn vriendin wilde liever relaxen op het strand. Als compromis kwam Madagaskar uit de bus.
Het koppel vertrok in april vanaf Schiphol en trok achttien dagen over het op drie na grootste eiland ter wereld, dat ten oosten van het Afrikaanse vasteland ligt.
Ze maakten lange wandeltochten door het regenwoud, zagen maki’s, slangen en kameleons en snorkelden in zee. En oh ja, de laatste dagen verbleven ze in een idyllisch huisje aan het strand onder de palmbomen.
Wil je de reis van Grashäftl nog eens bekijken? Dat kan, want hij werd op de voet gevolgd door Polarsteps, een app die je reis automatisch vastlegt zodat deze makkelijk te delen is met vrienden en familie thuis.
Dat is niet toevallig: Grashäftl werkt voor de Nederlandse startup die de reisapp maakt. Net als bij zijn collega’s staat er in zijn arbeidsvoorwaarden dat hij een keer per jaar vijf extra vakantie dagen moet opnemen en op de ‘Polarsteps Teleporter‘ moet klikken.
Deze digitale loterij van bestemmingen bepaalt dan waar hij naartoe moet. Het bedrijf betaalt het vliegticket. Volgens mede-oprichter Koen Droste van Polarsteps is dit de beste manier om hun app te testen en van werknemers echte reizigers te maken.
De bètaversie van Polarsteps werd in april 2015 gelanceerd. Inmiddels hebben meer dan 200.000 reizigers de app in 184 landen gebruikt.
Onderweg is geen gps of internet nodig. De app houdt via telefoonmasten en wifi-punten bij waar je bent geweest en synchroniseert de route als je weer online bent. Dan kun je ook foto's toevoegen. Ook krijg je diverse statistieken over je trip, zoals de reisduur, het aantal bezochte landen en de afgelegde afstand.
De helft van de reizigers is Nederlands, maar het aantal buitenlandse gebruikers groeit snel. Reden voor een aantal grote namen uit de Nederlandse internetwereld om geld te steken in het bedrijf.
Polarsteps krijgt in totaal 900.000 euro aan financiering van onder meer Nalden (oprichter WeTransfer), Chris Ouwinga (oprichter Unit4), Janneke Niessen (oprichter Improve Digital), Heleen Dura - van Oord (oprichter DQ&A), Patrick Kerssemakers (oprichter FonQ), Laurens Groenendijk en Martijn Rozendaal (oprichters Just-Eat en Treatwell) en Robert Gaal (oprichter Wakoopa, Karma).
Eerder haalde Polarsteps een half miljoen op bij Silver Point Ventures en de Telegraaf Media Groep.
Mede-oprichter Koen Droste vertelt over het nieuwe groeigeld, waarmee het bedrijf meer programmeurs in dienst wil nemen om de app verder te ontwikkelingen.
Volgende week ga ik op reis. Moet ik Polarsteps downloaden?
Droste: "Zeker! Met onze app hoef je bijna niks te doen, maar rolt er toch automatisch een fantastisch reisverslag uit, inclusief data, een kaart en foto's. Het is een herinnering voor je leven, die je met geliefden en 200.000 andere gebruikers kan delen. Daarnaast kan je je reisverslag zelfs als fotoboek bij ons bestellen of in de toekomst een pdf downloaden."
Hoe is Polarsteps ontstaan?
"Mede-oprichter Niek Bokkers schreef op een zeiltrip van Europa naar de Cariben een programma waarmee hij via gps-trackers, geocoördinaten en telefoons zijn familie en vrienden op de hoogte hield van waar hij was. Dit heeft hij daarna doorontwikkeld als hobby. Uiteindelijk werden de dingen die hij maakte een hit op reisfora en vroegen mensen of ze het ook konden gebruiken. Toen viel het kwartje en zijn wij serieus met deze startup aan de slag gegaan."
De zeilreis van Niek Bokkers was het eerste reisverslag dat met Polarsteps is gemaakt:
De app is gratis te downloaden. Wat is jullie verdienmodel?
"Afgelopen zomer hebben we onze diensten uitgebreid door ook een Android-app te maken en het bestellen van een papieren fotoboek toe te voegen. Hoe wij in de toekomst geld willen verdienen met de app is door mensen te helpen met het plannen van hun reis. Nu gebruiken mensen veel verschillende apps als ze hun vakantie voorbereiden. Wij willen die apps bundelen. Als je dan je reis plant op Polarsteps kan je ook gelijk een vliegticket boeken, reserveren bij een restaurant en zien waar de beste plek voor een mooie foto is."
"Internetondernemers als Nalden, Janneke Niessen en Patrick Kerssemakers hebben ons vertrouwen gegeven door die investering. We zullen dan ook veel hebben aan hun ervaring op deze markt."
Wat zijn de grootste uitdagingen voor de toekomst?
"Het aantrekken van talent als programmeurs en ander technisch personeel blijft lastig. Daarnaast gaan we de concurrentie aan met andere bedrijven op heel veel fronten. Op sociale media delen mensen hun reiservaringen al vaak, via Tripadvisor plannen ze trips en bij Albelli maken ze een fotoboek. Wij willen voor al die bedrijven een concurrent worden."