John Hanke is directeur van Niantic, het bedrijf dat Pokémon Go ontwikkelde. Zijn grote doel? Mensen achter de computer vandaan krijgen. “Ik ben verliefd op naar buiten gaan en sociale banden opbouwen.”
Zo populair zijn dat de computerservers eruit klappen. John Hanke heeft eerder met dat bijltje gehakt.
De directeur van ontwikkelaar Niantic, het bedrijf dat het populaire spel Pokémon Go heeft gemaakt, stond in 2005 aan het hoofd van Google Earth. Miljoenen mensen wilden de aarde vanuit de ruimte zien.
Nu wil een massa gamers over de hele wereld Pokémon vangen. In Nederland zijn er meer dan een miljoen mensen die jagen op de digitale beestjes, volgens onderzoeksbureau Multiscope. En dat leidt ertoe dat de servers van het spel overbelast raken. Het is zo erg, dat sommigen er de brui aan geven en het spel verwijderen van hun smartphone.
Afsplitsing van Google
Voor de 49-jarige Hanke is het een bewijs dat hij de juiste weg is ingeslagen, toen zijn bedrijf twee jaar geleden met de bouw van het spel begon. Destijds was Niantic nog onderdeel van Google, de zoekgigant die in 2004 Hanke’s startup Keyhole overnam, wat later uitmondde in Google Earth.
Sinds vorige zomer staat Niantic op eigen benen, toen het werd afgesplitst van moederbedrijf Google en haalde prompt een investering van 30 miljoen dollar binnen. En Niantic heeft meteen een monsterhit te pakken.
1-aprilgrap
Pokémon Go begon als een 1-aprilgrap: Google verstopte in 2014 Pokémon in Google Maps. Spelers konden de beestjes vangen door op ze te klikken in de online kaartendienst.
Het was de eerste keer dat Hanke contact had met Tsunekazu Ishihara, de topman van Nintendo's dochteronderneming The Pokémon Company. Ishihara bleek een fervent speler van Ingress, een augmented realityspel waarin twee partijen vechten om de controle van virtuele portalen die zich op bepaalde locaties bevinden.
Het GPS-spel Ingress, dat nog steeds miljoenen spelers heeft, vormde de basis voor het latere succes van Pokémon Go.
Naar buiten gaan
Doel van Hanke is om mensen achter de computer vandaan te krijgen, zegt hij tegenover de Financial Times. Door het spelen van Pokémon Go zijn mensen buiten en krijgen ze de broodnodige beweging. En passant ontmoeten ze andere gamers waar ze contact mee hebben.
Dat sociale element zit ingebakken in zowel Ingress als Pokémon Go: samenwerken wordt beloond.
Virtual reality-brillen zoals de Oculus Rift? Daar heeft hij niks mee. "Ik denk niet dat we zijn gemaakt om in een donkere kamer te zitten met een stuk elektronica aan ons hoofd", aldus Hanke. "Ik ben verliefd op naar buiten gaan en sociale banden opbouwen."
Lees ook
'Pokémon-spelers geven meer uit dan gemiddelde gamers'
Pokémon op jouw bedrijfsterrein? Daar kun je iets tegen doen
Deze bedrijven verdienen op de beurs aan Pokémon Go
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl