De Nederlandse podcastgigant Tonny Media valt in Deense handen. Het Deense bedrijf Podimo neemt Tonny Media voor een onbekend bedrag over. Dat maakt Tonny Media vrijdag bekend in een online persbericht.

Tonny Media werd in 2020 opgericht door columnist Sander Schimmelpenninck, zanger Jaap Reesema en ondernemer Titus van Dijk. Zij blijven naar eigen zeggen bij het bedrijf werken. Ook blijft de bedrijfsnaam in stand en blijft Tonny Media een “autonoom merk”. Podimo en Tonny Media werken al sinds 2022 op strategisch vlak samen.

Tonny Media heeft in Nederland zo’n 30 tot 40 procent van de podcastmarkt in handen, schrijft zakenblad Quote. Het bedrijf strikte tal van bekende Nederlanders voor zijn podcasts, onder wie columnist Aaf Brandt Corstius en presentator Jort Kelder.

Alhoewel beide partijen geen financiële gegevens bekendmaken, zou het volgens De Telegraaf om een “miljoenendeal” gaan. De oprichters, die zo’n 30 procent van de aandelen in handen hebben, zouden volgens de krant “vele tonnen” verdienen aan de deal. Volgens een betrokkene bij de deal zouden de heren “wel klaar zijn”, aldus de krant. Ook twee kleinere aandeelhouders, met een belang van zo’n 5 procent”, verdienen aan de deal. Zij kunnen “een dikke auto” kopen, aldus Van Dijk tegen de krant.

Tonny Media wil inzetten op betalende luisteraars

Tonny Media blijft naar eigen zeggen gratis podcasts maken, maar Podimo wil ook inzetten op betaalde gebruikers voor Tonny Media. Het Financieele Dagblad meldt dat Podimo binnen drie jaar liefst 1 miljoen betalende luisteraars wil hebben in Nederland. Podimo heeft al volop ervaring met betaalmuren.

"Als ik Nederland vergelijk met Denemarken, dat bijna zes miljoen inwoners telt, zou ik teleurgesteld zijn als we de miljoen abonnees niet kunnen aantikken binnen twee tot drie jaar", zegt CEO Morten Strunge tegen het FD.

Tonny Media hoopt met betalende abonnementen nieuwe journalisten aan zich te kunnen trekken. Tonny Media werkt momenteel met podcasts die door adverteerders worden betaald. Presentatoren maken daarbij soms reclame voor deze partijen. "Sommige makers, zoals journalisten, spreken liever geen reclamespot in over Coca-Cola of HelloFresh. Bij hen past advertentievrije content beter", zegt algemeen directeur Van Dijk tegen het FD.

Podimo zet sterk in op de Nederlandse markt. In 2022 kocht het bedrijf ook al Dag en Nacht Media.

LEES OOK: Deze 10 advieskantoren haalden de grootste overnamedeals binnen in de eerste helft van 2024