- In de derde aflevering van de podcast The Next Move gaan Michiel Witteveen van Blokker-eigenaar Mirage Retail Group en Jouri Schoemaker van Pieter Pot in gesprek.
- Zij praten over online versus fysieke winkels, duurzaamheid en modern leiderschap.
- De podcast van Business Insider Nederland wordt gepresenteerd door strategisch adviseur en auteur Diederik Heinink.
Door de coronapandemie hebben consumenten versneld hun toevlucht genomen tot online winkelen. Voor retailers die hun verdienmodel vooral op online hebben gebouwd was dat een zegen, voor ketens die het vooral van fysieke winkels moeten hebben een ongekende uitdaging.
In de derde aflevering van de podcast The Next Move gaan CEO’s Michiel Witteveen van Blokker-eigenaar Mirage Retail Group en Jouri Schoemaker van de verpakkingsloze websuper Pieter Pot in gesprek over online shoppen versus fysieke winkels, duurzaamheid en modern leiderschap.
Over digitalisering heeft Witteveen van Mirage Retail (waar naast Blokker ook de ketens Big Bazar, Intertoys, BCC en Miniso onder vallen) een uitgesproken mening. “Wij zijn groot in de buurt, en in de buurt ga je boodschappen doen. Dat zal bij ons zo blijven.”
Hoewel online ook voor Blokker een belangrijke rol speelt, blijft de fysieke winkel een kernfunctie vervullen: “We willen dat mensen hun eigen spullen ophalen, want dat is voor ons een verdienmodel. Het laten rondbrengen door PostNL kost heel veel geld”, zegt Witteveen.
De kosten van het bezorgen van online bestellingen zijn volgens Witteveen bij een keten als Blokker niet goed verenigbaar met de kernbelofte van het merk: "Een goed product voor een Blokker-prijs."
Schoemaker wil met de prille startup Pieter Pot laten zien dat het mogelijk is om boodschappen te doen waarbij verpakkingen altijd herbruikbaar zijn. Daarbij richt Pieter Pot zich op de inkoop en het opbouwen van een klantenbasis. De distributie laat Pieter Pot bewust over aan PostNL Food, dat zich speciaal richt op het bezorgen van voedsel. "Voor ons zou het veel problematischer zijn als we alles zelf zouden moeten opzetten."
Het opbouwen van een snelgroeiende klantenkring is essentieel, vertelt Schoemaker. "We wilden eerst laten zien: 'Kijk, dit is wat consumenten willen, en het kán.' Vervolgens zijn we in gesprek geraakt met de grote retailers."
De podcast van Business Insider Nederland wordt gepresenteerd door Diederik Heinink, strategisch adviseur en auteur van het boek The Era of the Who, over leiderschap in een snel veranderende wereld, waarin veeleisende en kritische consumenten steeds hogere eisen stellen aan bedrijven en merken.
Beluister hieronder de derde aflevering van de podcast The Next Move met Michiel Witteveen (Mirage Retail Group) en Jouri Schoemaker (Pieter Pot):
Volg de podcast The Next Move en abonneer je via Spotify, Google of Apple.