• De coronacrisis raakt sommige sectoren zwaar, maar schept ook nieuwe vraag naar banen door versnelde digitalisering.
  • In de tweede aflevering van de podcast The Next Move bespreken CEO Lieke Schepers van Yacht en Marcel Molenaar, country manager Benelux van LinkedIn, de uitdagingen en kansen op de arbeidsmarkt.
  • De podcast van Business Insider Nederland wordt gepresenteerd door Diederik Heinink.

De coronacrisis gaf de economie in 2020 een enorme dreun en heeft op de arbeidsmarkt fundamentele problemen sterker uitvergroot.

Aan de ene kant hebben sectoren als de reiswereld en horeca het extreem zwaar. Tegelijk is er door de versnelde digitalisering toegenomen krapte in bepaalde segmenten van de arbeidsmarkt.

In de tweede aflevering van de podcast The Next Move bespreken CEO Lieke Schepers van Yacht en country manager Benelux Marcel Molenaar van LinkedIn de uitdagingen en kansen op de arbeidsmarkt.

Als bemiddelingsspecialist voor hoogopgeleide professionals heeft Yacht goed zicht op de ontwikkelingen bij het topsegment van werkend Nederland; zakelijk platform LinkedIn volgt in brede zin de polsslag van de arbeidsmarkt en de economie met datagedreven onderzoek.

Schepers en Molenaar gaan onder meer in op de nieuwe rol van leiders bij het coachen van hun werknemers, het belang van leren en scholing, en de toekomst van hybride werken, thuis en op kantoor.

Wat betreft de recente ontwikkelingen op de arbeidsmarkt ziet Schepers dat het herstel van de vraag naar professionals is ingezet, onder meer in de IT-sector, Engineering en bij Supply Chain & Procurement: "Dat zegt wel iets over de behoefte die er is aan goede mensen om juist in deze tijd bij te dragen aan het versnellen van ambities."

Molenaar geeft aan dat peilingen van LinkedIn op het platform laten zien dat er vooral op digitaal vlak sterke behoefte is aan specifieke vaardigheden. "Als je kijkt naar wat een duidelijke top drie is, dan gaat het om alles wat te maken heeft met digitale klantenservice en digitale marketing, en als derde logistiek die gekoppeld is aan de online wereld."

De podcast van Business Insider Nederland wordt gepresenteerd door Diederik Heinink, strategisch adviseur en auteur van het boek The Era of the Who, over leiderschap in een snel veranderende wereld waarin veeleisende en kritische consumenten steeds hogere eisen stellen aan bedrijven en merken.

Beluister hieronder de tweede aflevering van The Next Move met Lieke Schepers en Marcel Molenaar:


LUISTER OOK: Podcast The Next Move: ‘Het is makkelijker om de winkel te verbouwen als-ie dicht is’ – CEO’s Elske Doets en Mattijs ten Brink over de reissector