- In de vijfde aflevering van de podcast The Next Move, gepresenteerd door Diederik Heinink, gaan CEO’s Lex Hoefsloot van Lightyear en Quinten Selhorst van Felyx met elkaar in gesprek
- Zonne-autofabrikant Lightyear en platform Felyx voor elektrische scooters werken beide aan duurzame mobiliteit.
- Voor Lightyear is het doel de elektrische auto naar een hoger niveau van efficiëntie te tillen, zodat ook groepen consumenten die nu nog sceptisch zijn, voor elektrisch rijden kiezen.
- Felyx richt zich op het zo snel mogelijk uitbreiden van het platform in meerdere Europese steden.
In de vijfde aflevering van de podcast The Next Move gaan CEO’s Lex Hoefsloot van zonne-autofabrikant Lightyear en Quinten Selhorst van elektrische scooterplatform Felyx in gesprek over duurzame innovatie, mobiliteit en leiderschap bij snel groeiende scale-ups.
Hoefsloot benadrukt dat de consensus onder investeerders inmiddels is dat elektrische auto’s de toekomst zijn. Dat maakt financiering van innovatieve projecten in de sector makkelijker. “Tegelijkertijd zien we dat de meeste auto’s die nu op de markt zijn of in de pijplijn zitten, in essentie een kopie zijn van wat er in 2012 door Tesla is bedacht met de laadinfrastructuur die daarbij hoort.”
Volgens Hoefsloot zal de volgende groep consumenten die de komende 10 tot 15 jaar elektrisch moeten gaan rijden, veeleisender zijn dan wat de markt nu kan bieden. “Waar we met Lightyear naar gekeken hebben, is hoe we die volgende groep in een elektrische auto kunnen krijgen. Dat gaat het om dezelfde kritiekpunten die je 20 jaar geleden hoorde: elektrische auto’s zijn te duur, opladen neemt tijd en je moet zoeken naar laadpalen.”
Het model dat volgt op de high end Lightyear One, die dit najaar in productie moet gaan, wordt een model voor de massa. “Daar ligt de focus dus op drie dingen: betaalbaar, heel veel actieradius en bijna niet meer laden”, aldus Hoefsloot.
Felyx biedt als platform voor elektrische scooters in steden een alternatief voor vervoer per auto en taxi. Het uitbreiden van die platformfunctie biedt volgens CEO Quinten Selhorst voorlopig de meeste toegevoegde waarde.
Binnen Felyx is er wel nagedacht over het zelf maken van de elektrische scooters. “Maar de ontwikkeling in het ontwerp van scooters en batterijen gaat zo snel, dat het niet zoveel zin heeft om nu te proberen zelf iets te ontwerpen”, zegt Selhorst. “Op het moment dat wij het beste product hebben ontwikkeld, is er ofwel iets vergelijkbaars door een ander bedrijf op de markt gebracht of kunnen andere partijen met veel capaciteit dat in korte tijd nabouwen.”
Felyx sluit niet uit in de toekomst nog een keer met een eigen scooter te komen, maar wil wat betreft de keuze van de elektrische scooters die het platform inzet, graag flexibel blijven. De focus van ligt daarom voorlopig op het uitrollen van het platform in verschillende Europese landen en steden. “Over een jaar willen we in meerdere Europese landen zitten, naast Nederland en België. De eerste stappen in Duitsland zijn al gezet.”
Beluister hieronder de vijfde aflevering van de podcast The Next Move met Lex Hoefsloot (Lightyear) en Quinten Selhorst (Felyx), gepresenteerd door Diederik Heinink.
Volg de podcast The Next Move en abonneer je via Spotify, Google of Apple.
The Next Move wordt in samenwerking met Rotterdam School of Management, Erasmus University gemaakt. Wil jij het maximale halen uit je carrière of bedrijf? Volg dan een korte training of parttime MBA. Kijk wat het beste bij jou past op RSM.nl/thenextmove