Je dag is volledig gevuld met taken. Je moet een volle inbox wegwerken, hebt vanmiddag nog vier belafspraken… “En dan om 16.00 uur móét ik creatief zijn en aan een voorstel werken. Succes. Go. Ja, zo werkt de wereld niet”, vertelt neuropsycholoog Mark Tigchelaar in De Business Break Podcast van Vodafone Business – de verbinder van flexibel werkend Nederland – en Business Insider.
In iedere aflevering geeft de expert samen met ondernemer Charlotte van ‘t Wout tips bij een uitdaging. Hoe zorg je bijvoorbeeld voor meer creativiteit? Charlotte: “Als je door corona niet meer dagelijks in contact bent met je klanten en opdrachtgevers, dan kan de creativiteit een beetje inzakken. Ik merk het zelf ook, je krijgt toch minder nieuwe input.”
Creativiteit versus productiviteit
Volgens Mark is het allereerst van belang om je te realiseren dat creativiteit en productiviteit elkaars tegenpolen zijn. “Alles wat je gewend bent om te doen voor meer productiviteit – lekker efficiënt werken, deadlines, koffiedrinken – verlaagt je creativiteit.”
Een belangrijke voorwaarde volgens Charlotte is dan ook om de ruimte in je agenda te scheppen voor creatief werk: “Mobieltje uit.” Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, je wilt geen boze klanten of collega’s. Hoe pak je dit aan?
Luister hier De Business Break Podcast waarin de twee experts in twintig minuten tips geven voor meer creativiteit:
In de eerste aflevering hoor je onder andere hoe je ruimte schept voor creativiteit. Moet je wel of niet naar inspiratie op zoek gaan om tot nieuwe ideeën te komen? En wat kun je doen om creativiteit bij jezelf op te roepen?
De belangrijkste tips uit De Business Break Podcast teruglezen?
Ook slimmer werken? Vodafone Business helpt jouw organisatie hier graag bij. Download het e-book bij deze podcast. Hierin vind je de belangrijkste tips van Charlotte en Mark én cases van ondernemingen die met behulp van Vodafone Business en haar Business Partners flexibel gingen werken of nieuwe producten lanceerden tijdens Covid-19.
Al meer dan 14.000 ondernemers en leidinggevenden volgden een cursus rond ondernemen en productiviteit bij Charlotte van ‘t Wout. Mark Tigchelaar verkocht meer dan 100.000 exemplaren van zijn boeken over onder andere focus.
Foto Charlotte: Tammy van Nerum