Supermarktketen Plus gaat mee in de prijzenslag van Albert Heijn, maar hoopt marge terug te pakken door leveranciers onder druk te zetten.
Supermarktketen Plus wil inkomstenverlies als gevolg van de prijsverlagingen die in gang zijn gezet door concurrent Albert Heijn, verhalen op zijn leveranciers. Dat liet een woordvoerster van Plus maandag weten na berichtgeving van de NOS, aldus persbureau ANP
Plus heeft de afgelopen twee weken zeker 1300 producten in prijs omlaag geschroefd. “Als wij de prijzen niet ook verlagen, dan gaan klanten naar een supermarkt die dat wel heeft gedaan. Maar wij hebben hierdoor te maken met een verlies op de marges.”
Geheime creatieve oplossingen
De zegsvrouw bevestigt dat Plus het verlies bij zijn leveranciers in rekening wil brengen. Plus heeft de leveranciers ook gevraagd om “met creatieve oplossingen te komen”. Aan wat voor soort oplossingen dan moet worden gedacht, wil de de woordvoerster uit concurrentieoverwegingen niet zeggen.
De woordvoerster wil het woord ‘prijzenoorlog’ niet in de mond nemen. De oproep aan de leveranciers heeft volgens haar alleen betrekking op prijzen die al zijn verlaagd. Er staan vooralsnog geen nieuwe prijzenslagen in de planning.
Onlangs hebben Nederlandse supermarkten nog de handtekening gezet onder een Europese gedragscode voor handelspraktijken. Daarin is afgesproken dat de prijsonderhandelingen met leveranciers voortaan op een respectvolle wijze zullen worden gevoerd. Vorig jaar ontstond er commotie in de sector toen Albert Heijn en Jumbo extra kortingen eisten van hun leveranciers, waarbij ze volgens de levensmiddelenindustrie inbreuk maakten op eerder gemaakte contractafspraken.
Prijzenoorlog woedt hevig
Albert Heijn begon de prijzenoorlog begin september en verlaagde prijzen van ruim duizend artikelen, met name A-merken. Al gauw volgden andere supermarkten met prijsverlagingen, waaronder Jumbo, de grootste concurrent van Plus en Albert Heijn.
In 2003 kostte de prijzenoorlog supermarkten veel geld en liepen de ketens imagoschade op toen ze hun prijzen weer opschroefden. Destijds was het ook Albert Heijn die de prijzenoorlog in gang zette. Reden was dat de keten te duur was geworden in vergelijking met de andere ketens.
Overigens denken analisten van de Rabobank dat het zo’n vaart niet zal lopen met de prijzenoorlog. Volgens de analisten is het gat tussen de prijzen van Albert Heijn en de andere supermarkten lang niet zo groot als begin deze eeuw.
Bron: ANP / Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl