Plus start een prijsoffensief. De supermarktketen verlaagt de prijzen van alledaagse groente en fruit blijvend tot wel 30 procent.
Onder meer broccoli, bloemkool, paprika’s, appels, komkommers, tomaten, courgettes en champignons zijn permanent in prijs verlaagd bij de 260 Plus-filialen in Nederland. In totaal gaat het om 49 artikelen. De ‘laagblijvers‘, zoals Plus de campagne noemt, zijn in de winkel te herkennen aan het paarse logo.
Uit een analyse van prijsvergelijker Superscanner blijkt dat Plus flink onder de prijzen van de concurrentie duikt, schrijft vaksite Distrifood. Zo kost broccoli bijvoorbeeld 0,79 euro per 500 gram, veel goedkoper dan bij Jumbo (1,19 euro) en Albert Heijn (1,25 euro).
Een komkommer kost bij Plus 0,69 euro, ruim een kwartje minder dan de gemiddelde prijs bij de concurrentie. En voor een rode paprika ben je bij Plus als enige minder dan een euro kwijt.
Ook supermarktvergelijker Hiiper signaleert dat Plus flink in prijs is gezakt. "In iets meer dan 70 procent van de prijsverlagingen die we registreerden duikt Plus onder de huidige prijs van de concurrentie", schrijft Jasper Gerritsen van het bedrijf op LinkedIn. "Onder de meest forse dalers bevinden zich handsinaasappelen (1 kilo; van 2,46 euro naar 1,53 euro; -38%) en bloemkool (van 2,89 euro naar 1,89 euro; -35%)."
Plus wil met de campagne consumenten bewuster en gezonder laten kiezen. "Omdat Plus staat voor Goed Eten – geproduceerd met liefde voor het product en met aandacht voor mens, milieu en dierenwelzijn – verlaagt de supermarkt de prijzen blijvend op veel populaire soorten groente en fruit. Zo maakt PLUS Goed Eten voor iedereen nog betaalbaarder", aldus de formule in een persbericht.
Eerder verkleinde Plus de inhoud van blikjes frisdrank al van 330 naar 250 ml en deed de keten kindermarketing in de ban op huismerkverpakkingen. Ook staan A-merken voorzien van kindermarketing niet meer op kinderooghoogte in de schappen.
Plus wil marktaandeel terugpakken
Volgens Distrifood wil Plus met de campagne marktaandeel terugwinnen bij aardappelen, groenten en fruit. Het groent- en fruitsegment is steeds belangrijker voor Nederlandse supermarkten. Bijna 13 procent van de totale omzet komt uit de verkoop van groente en fruit, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.
Lidl is al jarenlang koploper. Ook in 2018 werd de discounter weer tot beste supermarkt in groente en fruit uitgeroepen.
Plus zakte in het meest recente Versrapport van GfK juist van plaats vier naar plek zeven. "Plus doet het in groente en fruit minder op aantrekkelijke aanbiedingen en lage prijzen, wat Plus drie plaatsen op de ranglijst kost", aldus de marktonderzoeker.
Ook presteert Plus in de versgroep groente en fruit minder goed dan je op basis van het totale marktaandeel mag verwachten.
Gaat Jumbo reageren?
De vraag is hoe Jumbo reageert op de campagne van Plus. De gele grootgrutter schermt met de laagsteprijsgarantie, waarbij mensen die ergens anders hetzelfde product goedkoper zien het gratis meekrijgen. Jumbo belooft dan zo snel mogelijk de prijs aan te passen. "Onze prijsmeters controleren iedere dag de prijzen bij supermarkten in Nederland om dat te garanderen", aldus de website.
Donderdagochtend was de prijs van bijvoorbeeld een bloemkool nog niet verlaagd. Bij Jumbo kost een exemplaar 2,89 euro, terwijl ze bij Plus nu een euro goedkoper zijn.
Jumbo wil niet zeggen of het de prijzen van groente en fruit gaat aanpassen. "Vanwege het concurrentiegevoelige karakter ervan, doen wij nooit mededelingen over ons prijsbeleid", laat een woordvoerder weten aan Business Insider.
Lees meer:
- Aldi en Lidl zijn qua budgetmerken even duur als Albert Heijn – dit is de goedkoopste supermarkt van Nederland
- Avocado’s zijn gezond en lekker, maar zorgen ook voor veel milieuschade
- Albert Heijn probeert een van de grootste pluspunten van Picnic aan te vallen
- Aldi heeft twee winkels in een nieuw, luxer jasje gestoken – zo ziet dat eruit
- Wijn van Aldi en Lidl is goedkoop, maar toch lekker – zo krijgen ze dat voor elkaar