- Het kabinet ziet af van de bijmengverplichting van 14 procent duurzame vliegtuigbrandstof in 2030, die eerder was afgesproken met de luchtvaartsector, zo meldt De Volkskrant.
- De Europese Commissie heeft minder ambitieuze normen vastgesteld, waarbij slechts 6 procent duurzame kerosine in 2030 vereist is.
- Het behalen van de klimaatdoelstellingen wordt nu uiterst onzeker.
- Lees ook: Rekening schade door extreem weer loopt op voor verzekeraars: recordbedrag van €886 miljoen in 2022.
Het kabinet had eerder een akkoord gesloten met de luchtvaartsector om in 2030 een bijmengverplichting van 14 procent duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) te implementeren als onderdeel van het Klimaatakkoord van Parijs. Het kabinet onlangs onder Europese druk echter besloten af te zien van deze maatregel, schrijft De Volkskrant.
Vliegtuigen gebruiken de komende jaren nog steeds kerosine als brandstof, dus het bijmengen van de zogenaamde sustainable aviation fuels met reguliere brandstof is de meest praktische manier om milieuvriendelijkheid van vliegen te bevorderen.
Nederland eist nu niet langer dat luchtvaartmaatschappijen in 2030 14 procent duurzame kerosine moeten gebruiken. De Europese Commissie heeft nieuwe – minder ambitieuze – normen vastgesteld waarbij slechts 6 procent SAF in 2030 is vereist.
De Europese Commissie stelt dat er een gelijk speelveld moet zijn en Nederland niet voorop mag gaan lopen. Het kabinet zal op zoek gaan naar andere manieren om de productie en het gebruik van SAF te stimuleren.
Oud-minister Lodewijk Asscher, nu voorzitter van overlegorgaan Duurzame Luchtvaarttafel, noemt het schrappen van de 14 procent bijmengverplichting "heel slecht nieuws".
Het behalen van de klimaatdoelstelling van Nederland, namelijk het verminderen van 11 megaton CO2-uitstoot in 2030, wordt nu twijfelachtig. De haalbaarheid hangt grotendeels af van de capaciteit van Schiphol, aangezien het kabinet heeft voorgesteld dat Schiphol moet krimpen naar 440.000 vluchten. Dat zou de uitstoot wel verminderen. Of het zover komt is echter nog de vraag.