Malaysia Airlines presenteert deze week plannen om uit de rode cijfers te komen, aan het staatsfonds dat bijna 70 procent van de aandelen van de luchtvaartmaatschappij bezit.

Tot de mogelijkheden behoren een vertrek van de beurs en een gecontroleerd faillissement, meldde persbureau Bloomberg maandag op gezag van welingelichte bronnen.

Een beursexit zou het bedrijf meer ademruimte kunnen verschaffen om te herstellen van twee vliegrampen in minder dan een halfjaar. Een eventueel faillissement zou gevolgd kunnen worden door een doorstart, maar dan wel na nieuwe onderhandelingen met de vakbonden over de arbeidsvoorwaarden.

Prioriteit bij MH17

Malaysia Airlines wilde niet op de berichten ingaan. Het bedrijf liet weten prioriteit te geven aan de nasleep van de vliegramp van vorige week, toen vlucht MH17 boven Oost-Oekraïne uit de lucht werd geschoten. Daarbij kwamen 298 mensen om, onder wie 193 Nederlanders. Het ramptoestel was op weg van Amsterdam naar Kuala Lumpur.

In maart raakte Malaysia Airlines ook al een toestel kwijt. Vlucht MH370 van Kuala Lumpur naar Peking verdween spoorloos en is vermoedelijk neergestort in de Indische Oceaan. Ook voor die ramp kampte de luchtvaartmaatschappij al met zware verliezen, als gevolg van felle concurrentie en hoge brandstofprijzen. Daardoor rees de afgelopen dagen de vraag of het bedrijf deze tweede klap wel op eigen kracht te boven kan komen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl