Hoe ziet jouw ideale vrijdagavond eruit?
Op de bank, met een goede film, wachtend op je favoriete pizza die je net hebt besteld?
Dan ken je vast dat gevoel als de bezorger aanbelt. Je hart maakt een sprongetje, je rent naar de deur toe en je pakt de pizza van hem aan in die karakteristieke kartonnen doos.
Maar wacht even, waarom is die doos eigenlijk vierkant? Een pizza is toch rond?
De vierkante vorm van de doos is om een aantal redenen praktisch en is daarom maar nauwelijks veranderd sinds 1963. Toen werd het eerste patent voor vierkante, kartonnen pizzadozen geregistreerd.
Pizzeria's waren het er al meteen over eens dat de dozen ontzettend handig zijn. Het karton is goedkoop en je hebt maar weinig ruimte nodig om het op te slaan. En vaak worden de dozen pas net voor gebruik in elkaar gevouwen, dus dan is het een groot voordeel als er geen lijm nodig is.
Minder karton en meer isolatie
De vierkante vorm is handig omdat er minder karton nodig is dan bij een ronde doos. Een ronde doos zou uit veel meer onderdelen moeten bestaan, is daarmee ingewikkelder om in elkaar te vouwen én meer opslagruimte innemen.
Dat maakt een ronde doos meteen ook een stuk duurder. Het karton moet namelijk worden behandeld, zodat het vet van de pizza niet wordt opgezogen.
Maar de vierkante dozen zijn niet alleen handig in de pizzeria, ook voor de smaak van je pizza zijn ze cruciaal. Hoewel de dozen er simpel uit zien, weten ze namelijk je pizza warm én krokant te houden. Dat is moeilijk, want de doos moet tegelijkertijd lucht vasthouden en waterdamp laten ontsnappen.
De lege hoeken van de doos vervullen die eerste functie. Ze vormen een isolatielaag om je pizza heen. De kleine gaatjes die in de doos zitten laten precies genoeg waterdamp door, zodat je pizza niet slap wordt.
Ondanks alle voordelen lijkt een ronde pizzadoos niet helemaal van tafel. In 2010 vroeg Apple namelijk een patent aan voor een ronde pizzadoos, die ook op de campus van Apple werd gebruikt. Toch lijken die dozen nog niet echt aan populariteit te winnen - misschien omdat nieuw niet altijd beter is.
Dit artikel verscheen eerder op Business Insider Deutschland.