Trip Hawkins, oprichter van gamesfabrikant EA, lanceert een start-up voor sociaal-educatieve games.
De invloed van computerspellen op opgroeiende kinderen is onderwerp van verhitte debatten. Iedere keer dat een verwarde tiener een bloedbad aanricht op een school in de Verenigde Staten (of daarbuiten) wordt er gewezen op het geweld van ‘first person shooters’ op de computer. Kinderen zouden basale sociale vaardigheden verleren, doordat ze de hele dag met een computer in de weer zijn.
Emotionele vaardigheden
Een pionier van het computerspel lijkt zich die kritiek aan te trekken. Trip Hawkins, dertig jaar actief in de branche en oprichter van computerspellenmaker Electronic Arts, kondigde woensdag aan dat hij een nieuw soort computerspellen gaat ontwikkelen, die moeten helpen de sociale en emotionele vaardigheden van kinderen te versterken. Zijn start-up heeft een startkapitaal van 6,5 miljoen dollar.
Hawkins’ start-up heet If You Can Company. De eerste game voor de iPad, bedoeld voor kinderen van 6 tot 12 jaar, is inmiddels gratis beschikbaar via de Apple App Store. Het eerste ‘hoofdstuk’ is gratis, daarna moeten ouders een abonnement nemen.
Vrede tussen honden en katten
Het spel, “IF”, moet kinderen leren om “om te gaan met moeilijke emoties, door te zetten bij tegenslag zoals pesten, goede beslissingen te nemen en inlevingsvermogen en mededogen te tonen.” IF speelt zich af in het fictieve plaatsje Greenberry. Spelers maken een avatar aan en moeten daarna vrede brengen tussen honden en katten, twee rivaliserende groepen.
"Volwassenen hebben deze vaardigheden ook nodig, maar we dachten dat het een goed idee was om bij kinderen te beginnen", zei Hawkins. Hij citeerde de negentiende-eeuwse sociale hervormer Frederick Douglass: "Het is makkelijker om kinderen sterk te maken dan om gebroken mannen te repareren."
Lesprogramma
Hawkins liet zich inspireren door het lesprogramma van de school van zijn vier kinderen, de Nuevea School in Silicon Valley.
De gamespionier bracht een team van spelontwikkelaars en onderwijskundigen bij elkaar, onder wie Stewart Boon, algemeen directeur van EA Studios. Ze bouwden op ervaring opgedaan bij het ontwikkelen van succesvolle honkbal-games van EA.
"Ik denk dat dit het goede moment is", aldus Hawkins. "Wie wil er nou niet een spel dat kinderen mededogen leert?"
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl