Digitaal prikbord Pinterest maakte donderdag een geslaagd debuut op Wall Street. Het bedrijf plaatste 75 miljoen aandelen tegen een introductieprijs van 19 dollar en zag de koers op de eerste handelsdag stijgen tot 24,40 dollar, een winst van ruim 28 procent.
Het is de op een na grootste Amerikaanse beursgang tot nu toe dit jaar.
De marktwaarde van het bedrijf ligt flink hoger dan waar eerder deze week nog vanuit werd gegaan. Verwacht werd dat de introductieprijs tussen de 15 en 17 dollar zou komen te liggen, maar door de massale belangstelling werd dat al opgeschroefd naar 19 dollar. Daarmee was het bedrijf bij het beursdebuut 12,7 miljard dollar waard.
En na de eerste handelsdag is dat met de slotstand van 24,40 dollar alleen maar meer geworden.
Pinterest bestaat nu tien jaar en heeft wereldwijd zo’n 250 miljoen gebruikers, vooral vrouwen. Op de app van Pinterest kun je ideeën opdoen voor bijvoorbeeld recepten, de verbouwing van je huis en make-up. Het digitale prikbord verdient geld met advertenties. Bedrijven betalen Pinterest voor gesponsorde posts. Ook kunnen gebruikers via de app direct spullen kopen.
Volgens CEO Ben Silbermann heeft Pinterest in vergelijking met concurrenten op het gebied van online-advertenties als Facebook, Twitter en Snapchat het voordeel dat zijn gebruikers echt op zoek zijn naar spullen om te kopen en dat is precies wat werknemers willen.
Aandelen voor werknemers
Werknemers van Pinterest kunnen volop gaan profiteren van stijgende beurskoersen als verkoop van hun aandelen eenmaal is toegestaan. Volgens een rapport van advertentiebedrijf GroupM heeft Pinterest zo’n 1,4 miljard dollar aan aandelen uitgekeerd aan zijn 1.800 werknemers als onderdeel van hun arbeidsvoorwaarden. Dat komt neer op een gemiddelde van zo’n 700.000 dollar per werknemer.
Na de uiteindelijk tegenvallende beursgang van Snap ruim twee jaar geleden is Pinterest het eerste socialemediabedrijf dat naar de beurs gaat. Eerder dit jaar maakte al wel Uber-concurrent Lyft zijn debuut op Wall Street. Het aandeel Snap staat momenteel 30 procent onder de introductiekoers en dat van Lyft 17 procent daaronder.
Bedrijven in de techsector maken vaak nog grote verliezen als ze naar de beurs gaan, maar in tegenstelling tot Snap en Lyft zijn de rode cijfers van Pinterest relatief bescheiden. In 2018 bedroeg het verlies 63 miljoen dollar, terwijl de omzet het afgelopen jaar met zo'n 60 procent steeg.
"We zijn hartstikke trots op de vooruitgang die we de afgelopen jaren hebben geboekt", zei Silbermann voorafgaand aan de beursgang tegen Bloomberg. "We hebben het bedrijf uitgebreid en bevinden ons nu op een punt waarop de resultaten een zekere mate van voorspelbaarheid hebben bereikt, zodat we de markten op kunnen."
In mei gaat Uber naar de beurs tegen een waardering van 90 tot 100 miljard dollar. In vergelijking daarmee is Pinterest met 12,7 miljard dollar een kleine speler, maar dag één op Wall Street is in elk geval vast geslaagd te noemen.