De socialeprikbordsite Pinterest heeft voor de tweede keer dit jaar geld opgehaald. Door de nieuwe investering van 225 miljoen dollar is Pinterest nu 3,8 miljard dollar, omgerekend 2,8 miljard euro. 

Daarmee is Pinterest ruim 50 procent meer waard dan in februari toen financiers 200 miljoen dollar op tafel legden, schrijft The Financial Times.

Op Pinterest kunnen gebruikers foto’s delen van dingen die ze op internet tegenkomen. Deze foto’s kun je ‘pinnen’ op je eigen prikbord en worden vervolgens gedeeld met jouw volgers. Zij kunnen jouw pins ‘liken’ of ‘repinnen’.

70 miljoen bezoekers

Het bedrijf is mede opgericht door ex-Googlewerknemer Ben Silbermann in 2009. Sindsdien groeide het uit tot het derde sociale netwerk in de VS na Facebook en Twitter. Wereldwijd heeft Pinterest zo’n 70 miljoen gebruikers.

In Nederland kent Pinterest 530 duizend gebruikers, volgens een onderzoek van Newcom Research in februari van dit jaar. Daarvan zijn er ruim 50 duizend dagelijks actief.

Verdienmodel van Pinterest

De huidige investeerders Andreessen Horowitz, Bessemer Venture Partners, FirstMark Capital en Valiant Capital Partners deden mee aan de investeringsronde. De Japanse e-commercegigant Rakuten, die zich in mei 2012 voor 100 miljoen dollar inkocht, hield zich deze keer afzijdig.

Met de zak met geld wil Pinterest de website verbeteren, strategische overnames doen en — niet onbelangrijk — het verdienmodel wereldwijd uitrollen. Pinterest heeft namelijk eindelijk een manier gevonden om geld te verdienen. Vorige maand maakte het bedrijf bekend advertenties te willen verkopen, die zichtbaar zijn in de zoekresultaten en op categoriepagina's.

Dat zou best eens kunnen werken. Mensen gebruiken Pinterest namelijk om lijsten te maken van producten die ze leuk vinden, van trouwjurken, taarten tot auto's. De merkbetrokkenheid is groot. Amerikaanse webwinkeliers merken dat het bezoek van Pinterest waardevoller is dan dat van Facebook of Twitter.

Uitbreiden naar 10 landen

Oprichter Silbermann wil daarnaast uitbreiden naar meer landen. Bijna 80 procent van de actieve gebruikers komt nu nog uit de VS, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Semiocast. Maar Pinterest ziet het internationale verkeer wel met 125 procent groeien sinds begin dit jaar.

De socialenetwerksite lanceerde recentelijk lokale versies in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië. Voor het einde van het jaar wil het in nog tien landen aanwezig zijn. Of Nederland daarbij zit, is onbekend.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl