- Redacteur Tim Levin van Insider kreeg de mogelijkheid om twee elektrische sportauto’s uit het ultra premium segment uit te proberen.
- De Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo heeft een vraagprijs van 198.400 euro en de Pininfarina Battista kost een slordige 2,2 miljoen euro.
- Het blijkt dat er een paar grote verschillen zitten tussen een elektrische auto die gewoon duur is en één die miljoenen kost.
- Lees ook: Uitdager Lucid Motors komt met een nieuwe elektrische auto die 19 kilometer verder komt dan een Tesla Model S en ongeveer €12.000 goedkoper is
Als je aan een dure elektrische sportwagen denkt, dan komt de Porsche Taycan waarschijnlijk al snel in beeld. Logisch, want voor de twee ton die hij moet kosten, heb je een van de snelste elektrische auto’s die er momenteel te krijgen is.
Maar er is altijd baas boven baas.
Daarmee verwijzen we naar de Pininfarina Battista. De elektrische supercar ontworpen en gemaakt door Italiaanse designhuis dat vooral bekend is van het ontwerpen van diverse Ferrari’s.
De Battista rolt op dezelfde aandrijflijn als de elektrische hypercar Rimac Nevera van de Kroatische fabrikant Rimac Automobili. Kortom, we hebben het hier over een heel speciale vierwieler met een nog specialere prijs van zo’n 2,2 miljoen euro.
Autoredacteur Tim Levin van Insider reed in beide auto's om eens te zien wat de verschillen en overeenkomsten tussen een dure sportieve elektrische bolide zijn en een ultra zeldzame miljoenen kostende elektrische supercar.
Ik reed in een elektrische auto van €2 miljoen en in een van €200.000. Dit zijn de grootste verschillen en overeenkomsten
Ik reed in een elektrische auto van €2 miljoen en in een van €200.000. Dit zijn de grootste verschillen en overeenkomsten
-
Voor de meeste mensen is een elektrische sportwagen van 200.000 euro net zo bereikbaar als een van 2 miljoen euro. Ze kunnen hem nooit betalen, tenzij ze de loterij winnen.
Tim Levin/Insider
-
Maar er is daadwerkelijk een groot verschil tussen een elektrische auto met een vanafprijs van zes cijfers, tegenover eentje met prijs van zeven cijfers.
Tim Levin/Insider
-
Er zijn ook opvallende overeenkomsten. Dat ontdekte toen ik de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo (198.400 euro) en de Pininfarina Battista (1,75 miljoen euro) testte.
Tim Levin/Insider
-
Een overeenkomst: ze zijn beide enorm krachtig en snel.
Tim Levin/Insider
-
De Taycan heeft twee motoren, vierwielaandrijving en kan korte periodes tot 750 pk produceren. Hij schiet binnen 2,7 seconden naar 100 km/u.
Tim Levin/Insider
-
Ik dacht dat niets sneller zou kunnen aanvoelen - tot ik in de Battista reed.
Tim Levin/Insider
-
De Italiaanse supercar heeft 1.900 pk en 2.300 nM.
Tim Levin/Insider
-
Hij knalt binnen twee seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Dat gaat sneller dan je hersenen kunnen verwerken.
TangentVector
-
Oh, en z'n topsnelheid is 352 km/u. De Taycan haalt 'slechts' 250 km/u.
Tim Levin/Insider
-
Beide auto's rijden geweldig dankzij precieze sturing en een laag zwaartepunt.
Tim Levin/Insider
-
De Battista heeft twee keer zoveel motoren als de Taycan. Elk stuurt een wiel aan. Dat betekent dat de supercar kleine aanpassingen aan de aandrijving van elk wiel kan maken waardoor hij makkelijker door bochten komt.
Tim Levin/Insider
-
Dan is er nog de cruciale actieradius. De Taycan Turbo S Cross Turismo haalt zo'n 300 km volgens de WLTP.
Tim Levin/Insider
-
En hoewel de meeste Battista's vooral in de garage blijven staan, gaf Pininfarina ze toch 450 kilometer actieradius.
Tim Levin/Insider
-
Laten we het over gebruik hebben.
Tim Levin/Insider
-
Beide auto's voelen nogal stijf op de weg (een vereiste voor sportief rijgedrag), maar de Taycan is een stuk comfortabeler om mee te moeten leven.
Tim Levin/Insider
-
De Battista is bijna volledig gemaakt van koolstofvezel, wat superlicht en stijf is, maar ook niet meegeeft op hobbels en bobbels. Je kunt de stenen tegen de bodem van de auto horen ketsen tijdens het rijden.
Tim Levin/Insider
-
Hij heeft twee zetels...
TangentVector
-
... in tegenstelling tot de Porsche die er vier heeft (of optioneel zelfs vijf).
Tim Levin/Insider
-
De Pininfarina compenseert iets van de harde rijervaring met luxe, goed gevulde leren stoelen.
Tim Levin/Insider
-
Het mag duidelijk zijn dat er meer ruimte voor spullen is in de Taycan. Daarbij helpt het extra dat de Cross Turismo de stationwagen onder de Taycans is. Dat betekent meer opbergruimte dan het reguliere model.
Tim Levin/Insider
-
Hij heeft ook een kleine 'frunk' oftewel opbergruimte onder de motorkap.
Tim Levin/Insider
-
De Battista heeft een minuscule opbergruimte. Maar hij wordt geleverd met speciale koffers die erin passen.
Tim Levin/Insider
-
Voor dagelijks gebruik voelen beide auto's gelijkwaardig aan. Op het prijsverschil van 2 miljoen euro na dan.
Tim Levin/Insider
-
De Taycan is belachelijk snel en geweldig om in te rijden, net als de Battista.
Tim Levin/Insider
-
Maar de Pininfarina is veel specialer en unieker op alle fronten.
Tim Levin/Insider
-
Hij heeft een prachtig, exotisch ontwerp met vleugeldeuren in plaats van normale deuren.
TangentVector
-
Speakers die niet alleen futuristische rijgeluiden in de auto produceren, maar ook buiten de auto hoorbaar maken.
TangentVector
-
Stationair maakt de Battista een het geluid van een ruimteschip uit een science fictionfilm. Daarmee maakt hij zijn aanwezigheid nog duidelijker dan al het geval was.
Tim Levin/Insider
-
De carrosserie trilt kunstmatig als je hem aanraakt, terwijl er geen brandstofmotor in zit.
Tim Levin/Insider
-
De Battista blijft daarnaast uiterst zeldzaam, want het bedrijf gaat er maar 150 van maken voordat het met een nieuw project aan de slag gaat.
Tim Levin/Insider
-
Elke Battista wordt met de hand gebouwd naar de wensen van de klant. Dit kost ongeveer 1.300 uur.
Tim Levin/Insider
-
Samenvattend: je koopt een Taycan als je de ruimte wilt hebben voor mensen en spullen, maar ook wilt genieten van het vermogen en kunnen van een supercar.
Tim Levin/Insider
-
Je koopt een Battista, omdat je de volledige compromisloze supercar-ervaring wilt. En omdat het kan.
TangentVector