Pingen op de Blackberry is een hit, vooral onder jongeren.
"Vorig jaar mei zagen we in de Hi-winkel in Amsterdam dat ineens veel
Blackberry’s werden verkocht", vertelt woordvoerder Yvonne Prins van
KPN’s jongerenmerkt Hi. "Toen de Blackberry later ook aansloeg in de
winkel in Almere wisten we dat de trend in heel Nederland doorzette."
Ping populair
Een belangrijke reden voor het verkoopsucces van de Blackberry is Ping. Het
is een chatprogramma om direct berichtjes, maar ook foto’s, te sturen naar
andere Blackberry-gebruikers. Bellers moeten daarvoor wel elkaars zogeheten
PIN-nummer weten – niet te verwarren met het pin-nummer om een telefoon te
ontgrendelen.
Voor de dienst is een internetabonnement nodig. Eenmaal geabonneerd, kunnen
gebruikers onbeperkt ping-berichten zenden. Dit is een groot voordeel ten
opzichte van sms, waar per bericht betaald moet worden.
Goed voor Blackberry
Pingen was ooit iets voor zakelijke bellers, de groep die Blackberry als
eerste omarmde. Sinds 2009 zet Research In Motion (RIM), de producent van
deze smartphones, echter in toenemende mate in
op de consumentenmarkt. Nadat steeds meer filmsterren gespot werden met
een Blackberry, gaan de meeste nieuwe RIM-telefoons naar
niet-zakelijke bellers.
Dit succes heeft RIM voor een belangrijk deel te danken aan Ping. "Pingen
is een snelle vorm van communicatie. En Blackberry's hebben een
qwerty-toetsenbord dat snel typen makkelijk maakt", zegt de
Hi-woordvoerder.
Inmiddels is één op de drie verkochte smartphones in de Hi-winkels een
Blackberry. Prins: "Het is een gedurfde uitspraak, maar ik denk dat
Blackberry nu misschien wel populairder is dan de iPhone." Ook Vodafone ziet
de stijgende populariteit van Blackberry's. "De Blackberry Bold 9700 staat
als sinds week 8 (eind februari, red.) op nummer één in onze
verkooplijsten", alsdus een zegsvrouw van het bedrijf.
Jongeren
De populariteit van de chatdienst begon bij studenten, zegt zij, en is
vervolgens ook op jongeren vanaf een jaar of vijftien overgeslagen.
Jongeren lijken elkaar aan te steken. "Als je vriendjes er één hebben,
wil jij er ook één om met hen te kunnen pingen", zegt Prins.
Het onder de jeugd populaire popduo Fouradi heeft het fenomeen zelfs
bezongen in het
nummer 'Ping'.
Overigens, zo zeggen Hi en Vodafone, is Blackberry ook in trek omdat jongeren een
bepaalde "status" ontlenen aan de "zakelijke uitstraling" van de
toestellen.
Succes door beperking
Met Blackberry Ping valt alleen te chatten met andere Blackberry-bellers.
Deze platformafhankelijkheid wordt vaak gezien als nadeel. Met iPhones,
Nokia's of andere smartphones kan namelijk niet gechat worden.
De beperking lijkt echter in het voordeel van RIM te werken. Juist omdat
pingen populair is, groeit de vraag naar Blackberry's.
Concurrentie gaat ook pingen
Lekker gemaakt door het pingsucces van RIM, volgen ook andere telefoonmakers
met een chatprogramma. Met een forse reclamecampagne heeft Samsung in
Nederland in april de Samsung P!ng aangeprezen. Ook voor de iPhone bestaat
al zo'n chatprogramma, Ping! genaamd.
Het woord Ping is daarmee algemeen goed geworden. En 'pingen' is onder
jongeren een veelgebruikt werkwoord.
Gefragmenteerd chatlandschap
Dat Blackberry's Ping slechts op één merk te gebruiken is, is goed nieuws
voor Blackberry gebleken. Voor de consument is het pinglandschap echter
onoverzichtelijk. Blackberry's Ping werkt alleen op en naar andere
Blackberry's, Ping! op de iPhone beperkt zich tot iPhones.
Samsung heeft gekozen voor een programma dat breder geaccepteerd is. Het
Koreaanse telefoonmerk zet het in de markt als P!ng, maar de software is
niets anders dan chatprogramma Palringo. Dit is ook op andere telefoons te
installeren. Zelfs op de Blackberry, al heeft de gebruiker dan wel twee
programma's om mee te chatten, Ping en Palringo.
In theorie zou een chatdienst die het op veel verschillende telefoons doet,
het meest populair moeten zijn. Dat soort chatprogramma's bestaan al,
bijvoorbeeld Palringo en Whatsapp (nu voor iPhone en Blackberry, binnenkort
ook voor Android en Nokia). Andere apps als eBuddy, Nimbuzz en Meebo
brengen bestaande chatdiensten als MSN Messenger en Yahoo naar de
smartphone.
Ping van Blackberry krijgt voorlopig echter de meeste aandacht, met dank aan
'Blackberryende' filmsterren, enthousiaste jongeren en prettig pingende
toestellen van RIM.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl